Eduskunnan 1. varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk.) arvioi, että hyvää tarkoittavat pyrkimykset liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat ”lähteneet laukalle”. Julkisuuteen esitetään hänen mukaansa toinen toistaan tiukempia aikatauluja polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä jo 2020- luvun loppuun mennessä.
– Useimmiten vaihtoehdoksi sanotaan sähköauto. Vastauksia kysymykseen mistä sähkö hankitaan näkee sitä vastoin harvemmin, Pekkarinen sanoo tiedotteessaan.
Hänen mukaansa tistiriita sähkön käytön lisäämisvaatimusten ja sähkön lisätuotannon kieltämisen välillä on valtava.
– Useampienkin puolueiden viesti on selvä: ”Ei ydinvoimalle. Ei vesivoiman eikä biosähkönkään lisäämiselle”. Eikä kaikille kelpaa tuulivoimankaan lisääminen.
Suomen nykyinen sähköntuotannon kapasiteetti kykenee Pekkarisen mukaan tuottamaan toimitusvarmasti 70-80 % kulutetusta sähköstä. Eivätkä rakenteilla olevat ydinvoimalatkaan ole tekemästä Suomesta hänen mukaansa omavaraista.
– Jos polttomoottoriautot kiellettäisiin, se tarkoittaisi noin 40 TWh:n lisäkysyntää sähkölle. Se on reippaasti yli puolet Suomen koko nykyisestä sähköntuotannosta ja rutkasti enemmän kuin nykyinen biosähkön tai ydinvoiman tuotantomme.
Pekkarinen kertoo kuitenkin kannatavansa liikenteen päästöjen nopeaa ja realistista vähentämistä.
– Nopeimmin se onnistuu lähivuosina lisäämällä polttomoottoriautojen fossiilisen öljyn sekaan entistä enemmän puhdasta, biopohjaista, polttoainetta. Samaan aikaan sähköautojen käyttöä tulee edistää. Jatkossa henkilöautot ovat sähköautoja ja biopolttoaineet, biokaasu mukaan lukien, siirtyvät raskaan liikenteen polttoaineeksi.





