Kummijärjestö Suomen World Vision on päättänyt vetäytyä Finnwatchin kohutusta ”430 miljoonaa mahdollisuutta” -verovälttelykampanjasta. Järjestö aikoo keskittyä ydintehtäväänsä.
– Haluamme selkeästi sanoa, että suomalaisten yrittäjien syyllistäminen ei ollut eikä ole tavoitteemme. Keskustelun kärjen kääntyminen tähän suuntaan on ollut meille järkytys, sanoo toiminnanjohtaja Tiina Antturi World Visionin tiedotteessa.
Keskustelu kampanjan ympärillä on hänen mukaansa kääntynyt siihen, että kampanja syyllistäisi ja leimaisi verolain mukaisesti toimivia suomalaisia yrittäjiä. Tämä ei ollut järjestön mukaan sen tai kampanjan tarkoitus.
Järjestössä uskotaan, että ainoastaan yhteistyöllä ja vastakkainasettelua välttämällä päästään kohti kestävän kehityksen tavoitteita. Kampanjaan lähdettiin alunperin mukaan, koska eriarvoisuuden vähentäminen on osa järjestön tehtävää. Yrittäjyyttä Suomen World Vision kertoo tukevansa joka puolella maailmaa.
– Tuemme jatkuvasti kehitysmaiden nuoria yrittäjiä ja järjestämme yrittäjyyskoulutusta. Teemme myös arvokasta yhteistyötä suomalaisten yritysten kanssa eri puolilla maailmaa mm. äitiyspakkauskonseptin viennin myötä