Verkkouutiset

Tässä ovat uuden sote-ehdotuksen kuntakohtaiset laskelmat

Valtiovarainministeriö on julkistanut tekemänsä laskelman uuden sote-lakiehdotuksen vaikutuksista kuntien talouteen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuntakohtaiset lakselmat löytyvät tämän linkin takaa: Sote-järjestämislain, vos-uudistuksen ja -leikkausten yhteisvaikutukset kuntiin

Laskelmasta ilmenee sosiaali- ja terveysvaliokunnan korjaaman lakiehdotuksen mukaisen uudistuksen, valtionosuusuudistuksen ja valtionosuusleikkausten yhteisvaikutukset. Vaikutuksia on havainnollistettu kuvaamalla sitä, paljonko kunnallisveroprosentin pitäisi niiden johdosta muuttua, jotta kunnan rahoitusasema pysyisi ennallaan.

Lukuja arvioitaessa tulee ottaa huomioon, että muutokset tulevat täysimääräisesti voimaan eri vuosina. Laskelma kuvaa tilannetta, jossa kaikki uudistukset ovat kokonaisuudessaan voimassa.

Esimerkiksi sekä vuoden 2015 alusta voimaan tulevan valtionosuusjärjestelmän että sote-rahoituksen kuntakohtaisia muutoksia tasataan siirtymäjärjestelyillä siten, että niiden vaikutukset realisoituvat kuntiin porrastetusti 4−5 vuoden aikana.

Laskelmassa esitetyt valtionosuusleikkaukset kuvaavat tilannetta vuonna 2017 (hallituskauden aikana päätetyt). Sote-rahoituksen osalta laskelmassa on otettu huomioon esitetty +/-200 euroa/asukas -muutoskatto. Aiemmassa ehdotuksessa tasauskatto oli +/-400 euroa/asukas.

Sote-uudistuksesta aiheutuva laskennallinen nousupaine kunnan tuloveroprosenttiin on laskelman mukaan enimmillään 2 prosenttiyksikköä. Laskennallinen veroprosentin aleneminen on enimmillään samaa suuruusluokkaa. Alkuperäisessä esityksessä nousupaine oli 3,6 prosenttiyksikköä ja laskuvara 4,1 prosenttiyksikköä.

Laskelmassa, jossa on otettu sote-uudistuksen lisäksi huomioon myös jo aiemmin päätettyjen valtionosuusuudistuksen ja valtionosuuksien leikkausten vaikutukset, laskennallinen muutospaine veroprosenttiin on enimmillään +6,7 prosenttiyksikköä (korotustarve) ja alimmillaan -2,4 prosenttiyksikköä (laskuvara). Alkuperäisessä esityksessä korotustarve oli enimmillään 7,4 prosenttiyksikköä ja laskuvara 3,75 prosenttiyksikköä.

Yksittäisen kunnan veroprosentti nousisi laskennallisesti korkeimmillaan 27,66 prosenttiin Pertunmaalla ja laskisi alimmillaan 18,11 prosenttiin Kittilässä. Alkuperäisessä ehdotuksessa yksittäisen kunnan veroprosentti olisi noussut laskennallisesti 27,90 prosenttiin Rautjärvellä ja laskenut alimmillaan 16,69 prosenttiin Kittilässä.

Veroprosenttitarkastelussa tulee valtiovarainministeriön mukaan ottaa huomioon vaikutusten kohdentuminen eri vuosille, joten ei voida tulkita, että todelliset veroprosentit olisivat missään vaiheessa kyseisellä tasolla.

Laskelmissa ei ole voitu ottaa huomioon sote-uudistuksen vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten kehitykseen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)