Keskustan kansanedustaja Mauri Pekkarisen mielestä Suomen biokaasutavoitteet ovat liian hitaita. Hänen mielestään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen tulisi asettaa prioriteetiksi.
Melkein puolet päästökaupan ulkopuolisilla aloilla syntyvistä päästöistä, eli noin 12-13 miljoonaa tonnia, syntyy Pekkarisen tiedotteen mukaan liikenteestä.
– Velvoittamalla nestemäisistä liikennepolttoaineista 40 prosenttia uusiutuvaksi päästään jo aika pitkälle. Kasvava rooli tulee olemaan myös biokaasulla ja sähköautoilla. Tärkeää on, ettemme sulje pois mitään uusista puhtaista teknologioista.
Hallitus on ilmasto- ja energiastrategiassaan asettanut tavoitteeksi kaasu- ja sähköautojen käytön merkittävän lisäämisen.
Pekkarisen mukaan Suomen biokaasuautotavoitteet ovat hyviä, mutta edistämistoimet hitaita. Biokaasu ei saa nyt oikeanlaista kohtelua.
– Raaka-ainetta olisi kyllä, samoin valmistajia. Latauspisteitä on muutama kymmenen. EU:ssa niitä on 5.000, Pekkarinen vertailee.
Suomessa on Pekkarisen mukaan noin 2000 kaasuautoa, valtaosaltaan henkilö- ja pakettiautoja ja vain 100–200 raskaan liikenteen kulkuneuvoa. Ruotsissa puolestaan on noin 50 000 ja Italiassa 800 000 kaasuautoa.
Pekkarinen esittää muutoksia maakaasuautojen verotukseen.
– Vaikka biokaasu on verotonta, biokaasua käyttävän auton vero määräytyy maakaasun päästöjen perusteella. Asia on korjattava kaasun muuttuessa nyt jo merkittävältä osaltaan biokaasuksi.
– Ei ole oikein, että sähköautoille kaavaillaan samaan aikaan tuhansien eurojen hankintatukea, mutta biokaasuautolla on fossiilivero.





