– Tällä hetkellä bensan hinta tai ylipäänsä verot pysyvät vanhalla tasolla ostovoiman parantuessa, sisäministeri Maria Ohisalo toteaa Ilta-Sanomille.
Ohisalon mukaan indeksiin sitominen tarkoittaisi, ettei poliitikkojen tarvitsisi päättää joka vuosi erikseen korotuksista polttoaineveroihin.
Vihreiden puheenjohtaja povasi eilen blogissaan, että polttoaineen hintaa joudutaan nostamaan. Hän väläytti indeksiä tässäkin yhteydessä.
– Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan näyttää siltä, että emme pääse tavoitteeseen ilman fossiilisten polttoaineiden hintojen korotuksia. Tämä voidaan toteuttaa joko suorilla veronkorotuksilla ja esimerkiksi sitomalla polttoaineverot indeksiin tai tutkijoiden ehdottamalla päästökauppamallilla, jossa päästöoikeuksien vähentyessä polttoaineiden hinta nousisi automaattisesti riittävälle tasolle, Maria Ohisalo sanoo.
Päästökaupan yhteydessä on ollut esillä polttoaineiden hinnan nousun kompensointi pienituloisille.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) selitti kompensointimallia eilen Ylen A-studiossa. Ministerin mukaan pienituloiset ja syrjäseudulla asuvat autoilijat saisivat konkreettisena tulonsiirtona ”rahaa tilille”.
Ajatusta on arvosteltu.
Esimerkiksi Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ihmetteli, että polttoaineveroonkin oltaisiin liittämässä tuloihin perustuva tasaus progressiivisen tuloveron ja tuloja tasaavien tulonsiirtojen päälle.
– Kuinka moninkertaista tulontasausta tarvitaan, ja kuka hallitsee kokonaisuutta?, hän kysyi.
LUE MYÖS: