Väittelijä Anni Loukomies suunnitteli tutkimusryhmänsä kanssa opintokokonaisuuden, johon kuului tiedon etsintää, kokeellisia töitä, yritysvierailu, jonka aikana oppilaat haastattelivat asiantuntijoita oman kiinnostuksensa pohjalta sekä haastattelutiedon muokkaaminen aihetta käsitteleväksi artikkeliksi.
Yritysvierailun aikana oppilaat tutustuivat koulussa opetettavien aiheiden tosielämän sovelluksiin sekä fysiikan ja kemian alan ammatteihin. Kokonaisuuteen sisällytettiin tekijöitä, joiden aikaisemman motivaatiotutkimuksen perusteella voi olettaa tukevan motivoitumista. Tällaisia tekijöitä ovat oppilaan autonomiantunteen ja vastuullisen opiskelun, yhteenkuuluvuuden tunteen ja osaamisen tunteen tukeminen sekä kiinnostuksen herättäminen.
– Oppilaat saivat siis tehdä opiskeluaan koskevia päätöksiä, he työskentelivät ryhmissä, saivat palautetta työskentelynsä aikana ja tutustuivat fysiikan ja kemian ilmiöiden sovellutuksiin aidossa ympäristössä. Kokonaisuuden viimeinen vaihe, artikkelien kirjoittaminen oppilaiden keräämien aineistojen perusteella prosessikirjoituksen keinoin tehtiin fysiikka-kemia- sekä äidinkieli ja kirjallisuus – oppiaineiden yhteistyönä, Loukomies selvittää väitöstiedotteessaan.
Opintojaksoa kokeiltiin useammassa helsinkiläisessä yläkoulussa ja hiottiin kokeilujen aikana toimivammaksi. Lopuksi jaksoa kokeiltiin myös Kreikassa.
Loukomiehen mukaan jaksolle osallistuneet oppilaat pitivät kokemusta tärkeänä ja mielenkiintoisena.
– Heikosti motivoituneista oppilaista oli tärkeää nähdä, mihin koulussa opetettavia asioita oikeasti käytetään. Asiasta valmiiksi kiinnostuneet puolestaan saivat syventää tietämystään keskusteluissa aihepiirin huippuasiantuntijoiden kanssa, Loukomies toteaa.
– Oppilaat ymmärsivät jakson jälkeen luonnontieteiden käsitteitä paremmin kuin ennen, hän jatkaa.
Loukomiehen opintokokonaisuuden toteutus liittyi materiaalit -aihepiiriin, tarkemmin muovien, metallien ja paperin opiskeluun, mutta kokonaisuuden voi siirtää muunkin luonnontieteen aiheen opiskeluun tai jopa yli oppiainerajojen.
KtM Anni Loukomiehen väitöskirja Enhancing Students’ Motivation towards School Science with an Inquiry – Based Site Visit Teaching Sequence: A Design – Based Research Approach tarkastetaan lauantaina 14. joulukuuta Helsingin yliopistossa.





