Poliisihallitus kertoo Ylelle, että lähivuosina uuden sukupolven peltipoliiseja pyritään sijoittamaan valoristeyksiin, koska uudella tekniikalla pystytään valvomaan paitsi nopeuksia myös liikennevalojen noudattamista.
Peltipoliisi on yhdistetty liikennevalojen ohjauskojeeseen, joka sijaitsee risteyksessä yleensä lähellä liikennevalojen pääopastinta. Pääopastin on se liikennevalo, jonka eteen auton tulee pysähtyä ennen punaisen syttymistä.
Esimerkiksi Helsinkiin tulee 70 uutta peltipoliisia, joista 60 asennetaan liikennevaloristeyksiin.
Muitakin uusia työkaluja on tulossa. Perinteisesti poliisin on pitänyt antaa sakko punaisia päin ajosta kuljettajalle tiedoksi henkilökohtaisesti. Kun tieliikennelaki muuttuu kesällä 2020, poliisi voi entistä helpommin antaa sakot valvontakameran ottaman valokuvan tai videotallenteen perusteella sähköisesti.
Laki mahdollistaa tämän jo nyt, mutta järjestelmät eivät ole vielä sujuvat.
– Punaisen valon osalta uuteen lakiin tulee myös kevyempi tekomuoto, jolloin voidaan lähettää kotiin sadan euron liikennevirhemaksu. Päiväsakkomalli jää edelleen käyttöön vakavampiin tekoihin, kertoo Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.
Poliisihallituksen mukaan punaista päin ajaminen on ongelma etenkin ruuhka-aikaan ja sellaisissa risteyksissä, joissa on pari kaistaa molempiin suuntiin ja nopeusrajoitus noin 50 kilometriä tunnissa.





