EU-tuomioistuin on luonut ennakkoratkaisullaan matkustajille niin sanotun vakiokorvauksen lennon myöhästymisestä, kertoo Ylen Kuningaskuluttaja. Korvauksen määrään vaikuttaa lennon pituus ja mahdollisen uudelleenreitityksen aiheuttama viivästys. Korvauksen voi saada, jos lento on yli kolme tuntia myöhässä. Korkeimmillaan korvaus voi olla jopa 600 euroa.
Lentoyhtiö voi välttää vakiokorvauksen vain, jos ”viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, jota ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu” (Kilpailu- ja kuluttajaviraston määritelmä). Poikkeuksellisia olosuhteita ovat muun muassa työtaistelu, sääolosuhteet ja turvallisuusriski. Tekninen vika katsotaan vain harvoin poikkeukselliseksi olosuhteeksi.
Riidat viivästyneiden lentojen tiimoilta ovat lisääntyneet jyrkästi. Syyskuun alkuun mennessä Kuluttajariitalautakuntaan oli tullut jo noin 300 lennon viivästymisestä aiheutuvaa riitatapausta.





