Hänen mukaansa verotus uhkaa tulevaisuudessa kiristyä monissa kunnissa ratkaisun myötä.
– Valtion progressiivinen tuloverotus kiristyy tulevaisuudessa varmasti, kunnallisveron vastaava aleneminen on varsin epävarmaa, Teemu Lehtinen tiivistää näköpiirissä olevat veromuutokset.
Hönen mukaansa on melko huolestuttavaa, että yli puolet nykyisestä kunnallisverosta aiotaan hallituksen linjauksessa siirtää suoraan valtion progressiiviseen tuloverotukseen.
– Muutos lisännee progression kiristyspaineita tulevina vuosina, vaikka uudistuksen käyttöönottovaiheessa pyritäänkin neutraalisuuteen tuloluokittaisissa veromuutoksissa, Lehtinen arvioi.
– Tämä massiivinen noin 12 miljardin euron veromuutos vaikuttaa tuleviin veronäkymiin merkittävällä tavalla. Siksi se on syytä valmistella erityisen huolellisesti, Lehtinen huomauttaa.
Valtion sote-verotus on hallituksen linjauksen mukaan tarkoitus kerätä valtion progressiivista tuloveroasteikkoa ja tuloverotuksen vähennyksiä muokkaamalla. Tämä ratkaisu ei ole Lehtisen mielestä paras mahdollinen myöskään uudistuksen selkeyden, läpinäkyvyyden ja kustannusten hallinnan kannalta.
– Valtion rahoitukseen liittyvä pehmeän budjettirajoitteen ongelma on korostunut, kun sote-menoilla ei tule olemaan mitään eriytettyä verorahoitusta, johon menojen kasvupaineita voitaisiin jatkossa suhteuttaa, hän sanoo tiedotteessaan.
Sote-menojen kasvulle on Lehtisen mielestä tällaisessa mallissa luotava mahdollisimman vahvat yleiset budjettiraamit tiukoilla valtakunnallisilla menokehyksillä, joista myös pidetään yhtä tinkimättä kiinni.
Kunnittain tarkasteltuna erityisen suureksi haasteeksi sote-linjauksissa jää sen varmistaminen, että kenenkään palkkaverotus ei uudistuksen yhteydessä kiristy, kuten hallitus on linjannut.
Suurin riski verotuksen kiristymiselle on Lehtisen mukaan sellaisissa kunnissa, jotka tähän asti ovat tuottaneet sote-palvelut erityisen tehokkaasti, jolloin usein keskimääräistä suurempi osa kunnallisverosta käytetään nykyisin muihin palveluihin kuin soteen.
– Tällaisissa kunnissa tulee olemaan merkittäviä vaikeuksia alentaa kunnallisveroa yhtä paljon kuin valtion verotus kiristyy. Ympäri Suomea löytyy paljon sote-palvelut tehokkaasti tuottaneita kuntia, joissa sote-uudistus on näillä näkymin hyvin haastava kuntalaisten verorasituksen kasvun näkökulmasta, hän sanoo.
Tähän ongelmaan voisi olla siirtymävaiheen ratkaisu kunnallisveroprosenttien kaavamainen alentaminen valtion tuloverojen kiristymistä vastaavasti.
– Hyvä kysymys kuitenkin on, kuinka kestävä tällainen ratkaisu tulee olemaan varsinkin tulevaisuudessa. Miten voidaan käytännössä varmistaa, että kaikki kunnat alentavat pysyvästi omaa kunnallisveroaan yhtä paljon kuin valtion verotus soten yhteydessä kiristyy, Lehtinen pohdiskelee.
– Tämän kiristysuhan kestävä torjuminen tulee edellyttämään muun muassa perusteellisia muutoksia kuntien valtionosuusjärjestelmään ja verotulojen tasaukseen. Silloinkin se on hyvin vaikea toteuttaa käytännössä, arvioi Lehtinen.
Myönteistä hallituksen sote-linjauksissa on, että uhka maakuntaveron käyttöönotosta näyttää olevan nyt viimein väistymässä.
– Tärkeää on, että uutta itsenäistä maakuntatason verottajaa ei ole tässä uudistuksessa tulossa valtion ja kuntien väliin, Lehtinen toteaa.





