Yhdysvaltain 9. huhtikuuta määräämien laajamittaisten tullien myötä Kiinan ja Yhdysvaltojen välinen kauppa on laskussa, kertoo The Economist.
Yhdysvaltojen keskuspankin (fed) teettämän kyselyn mukaan tilanne oli huolestuttava jo ennen tullien voimaantuloa. Valmistajien tuotanto laski huhtikuussa ennätyksellisen alhaiseksi. Yhdysvaltojen BKT supistui vuositasolla 0,3 %. Kauppataseen alijäämä suureni, kun yritykset hankkivat enemmän ulkomaisia tavaroita varastoonsa ennakoiden tulevia muutoksia, mistä seurasi epätasapainoa.
Merirahtien seurantaan keskittyvän yrityksen, Vizion, mukaan tullien myötä toimituksia koskevien tilausten määrä Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä laski 45 % edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi peruttujen laivavuorojen ja tilanteiden, jossa konttialus ei tee suunniteltua pysähdystä, määrä nousi 40 prosenttiin.
Huhtikuun lopussa esimerkiksi Los Angelesin satamaan, joka on Kiina-tuonnin pääsatama, on kuitenkin saapunut saman verran aluksia Kiinasta kuin vuosi sitten. Ristiriitaisuus johtuu siitä, että monet alukset ovat vielä tullimääräysten jälkeen saapuneet Yhdysvaltoihin, koska ovat lähteneet liikkeelle ennen niiden voimaantuloa. Arvion mukaan matkaan menee yleensä kahdesta viikosta viiteen viikkoa.
Yritykset pystyvät myös jonkin aikaa hyödyntämään varastojaan. Osa yrityksistä ei myöskään halua nostaa hintojaan voimassa olevien sopimusten takia tai siltä varalta, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump muuttaisi vielä mielensä.
The Economistin mukaan seuraukset ja laajat talousvaikutukset ottavat oman aikansa, ja ovat siten nähtävissä viiveellä. Mahdollisuus vakavaan talousshokkiin Yhdysvalloissa on siis olemassa.





