Varhain tiistaina Tatsinskajan rautatieaseman alue syttyi tuleen Venäjän Rostovissa, kun Ukrainan droonit hyökkäsivät, paikalliset asukkaat kertoivat Telegramin uutiskanava Astralle. Hyökkäyksen jälkeen tulipalo syttyi paikallisen rautatieaseman alueella.
Iskuja kohdistui paikallisen median mukaan myös Millerovon, Tšerkovtskin ja Belaja Kalitvan alueille radan tuntumaan.
Astra sanoo paikantaneensa silminnäkijöiden tallenteita ja tunnistaneensa Tatsinskajan aseman, joka oli tulessa. Rostovin kuvernööri Juri Sljusar kertoi tiistaina aamulla Telegram-kanavallaan, että Millerovossa Verknetalovkan kylässä syttyi sähköasema ja Tatsinskajassa yksityisen talon pihalla ollut katos. Slujsarin mukaan Millerovon seudulla palaneesta sähköasemasta syntyi noin 500 neliömetrin laajuinen palo, joka sammutettiin nopeasti eikä kukaan loukkaantunut.
Venäjän hallinnon viestinnässä kaikki on aina hyvin. Viranomaiset ovat toimintakykyisiä, palot sammutettu ripeästi ja vahingot korjattu käden käänteessä. Heidän tehtävänsä on pitää asukkaat rauhallisina, mutta todellisuus ei kuitenkaan ole aina yhtä ruusuinen.
Ukraina on viimeisten parin viikon aikana tehnyt useita lennokki-iskuja eteläisen Venäjän rautatieinfrastruktuuriin varsinkin Rostovin ja Volgogradin alueilla. Heinäkuun lopulla Ukraina teki ainakin neljä iskua Rostovin Salskiin, Volgogradin Žutovoon, Orlovskiin ja Kotelnikovoon. Iskut jatkuivat heti heinäkuun taittuessa elokuuhun, ja maanantaina Ukraina iski vielä Artšedan asemaan Volgogradissa.
Nämä seudut sijaitsevat lähellä Itä-Ukrainan Donetskia, jonka Venäjä on vallannut.
Rautatieyhteys Volgogradista Rostoviin muodostaa suuren osan Venäjän eteläistä logistiikkaketjua, joka yhdistää itäisen Volgan alueen suoraan eteläiseen sotilasoperaatioalueeseen, kuten Rostoviin, Donetskiin ja eteläiseen Ukrainaan. Tällä yhteydellä siirretään joukkoja, aseita, polttoainetta ja ammuksia. Rostovin lähellä sijaitseva Novotšerkassk on keskeisenä logistiikkahubina, jossa linjat Volgogradista, Voronežista ja Rostovista yhdistyvät. Mikäli rintamalle ei saada tarvikkeita, ammuksia tai polttoainetta, voivat Venäjän sotilasoperaatiot häiriytyä tai ainakin myöhästyä.
Rautatieyhteyksien sabotoinnista löytyy historiasta useita esimerkkejä. Esimerkiksi toisen maailmansodan aikana Varsovan kansannousussa 1944 Puolan Kotiarmeija (Armia Krajowa) sabotoi laajasti junakuljetuksia. Vuonna 1941 Britannian kouluttamat ranskalaiset agentit räjäyttivät sähköaseman pysäyttäen Ranskan sähköistetyn rautatieliikenteen. Myös suomalaiset kaukopartiot kohdistivat jatkosodan aikana iskuja Muurmannin rataan, joka yhdistää Pietarin (ent. Leningrad) ja Murmanskin sataman pohjoisessa.





