Päivittäistavarakauppa toteaa, että suomalaisten matkustajien Virosta tuomista alkoholijuomalitroista 68 prosenttia muodostuu oluesta, siideristä ja long drink -juomista. Tuonnin motiivina kuluttajille on Suomen ja Viron välillä oleva hintaero.
Hintaero muodostuu maiden välisestä erosta alkoholiverotuksessa sekä siitä, että Suomessa yli 4,7 prosentin vahvuisia juomia saa myydä vain Alkossa, jonka hinnoittelu ei ole markkinaehtoista. Erittäin harva tuo Virosta keskiolutta, jonka hintaero Viron ja suomalaisten ruokakauppojen välillä ei ole suuri.
Päivittäistavarakaupan mielestä valtion verotulojen ja työpaikkojen turvaamisen kannalta järkevintä olisi pidättäytyä veronkorotuksista ja purkaa ylimitoitettua sääntelyä.
– Vapauttamalla A-oluiden ja muiden alle 5,5 prosenttia alkoholijuomien myynti ruokakauppoihin voidaan nopeasti ja tehokkaasti saada muutos viinaralliin. Näin kasvatettaisiin valtion verotuloja ilman, että kuluttajien ostovoima heikentyisi, Päivittäistavarakauppa esittää.
Uudistus ei kauppiaiden edunvalvontajärjestön mukaan romuttaisi kansanterveyttä eikä Alkon asemaa ja loisi myös suomalaisille pienpanimoille kasvun mahdollisuuksia.
Pellervon taloustutkimuksen tekemän selvityksen mukaan pelkästään A-oluen vähittäismyynnin vapauttaminen lisäisi valtion verotuloja lähes 60 miljoonalla eurolla ja vähentäisi väkevien alkoholijuomien kulutusta.
– Muutos parantaisi erityisesti pienten myymälöiden kilpailukykyä ja työllisyyttä, tukisi lähipalveluiden säilymistä haja-asutusalueilla sekä vähentäisi Alkon nykyisestä sijoittumisesta johtuvaa kilpailuvääristymää, sanoo Päivittäistavarakauppa ry.
Lue myös:
Veronkorotukset näkyvät: viinaralli vain kiihtyy
Viinaralli, veronkorotukset, lait… – ”koko kokonaisuus voitaisiin katsoa kerralla”





