Australialainen ilmailualan asiantuntija, professori Doug Drury kertoo The Conversation -sivustolla, että lentokoneen takaosan rivien keskimmäiset istuimet ovat turvallisimpia hätätilanteissa.
Hän viittaa Time -lehden selvitykseen, jossa tarkasteltiin lento-onnettomuuksia koskevia tietoja 35 vuoden ajalta. Sen perusteella näillä paikoilla istuvien kuolleisuus onnettomuuksissa oli alhaisin. Esimerkiksi koneen etuosassa tai keskiosassa istuvien selviytymismahdollisuudet ovat pienemmät.
– Tämä on myös loogisesti järkevää. Ulkoskäynnin viereen istuminen tarjoaa aina nopeimman uloskäynnin hätätilanteessa, jos sillä puolella ei ole tulipaloa. Lentokoneen siivet varastoivat kuitenkin polttoainetta, joten keskiosan uloskäyntien paikat eivät ole turvallisimpia, hän kirjoittaa.
– Samaan aikaan lähempänä keulaa oleminen tarkoittaa, että sinuun osuu ennen takaosassa olevia, jolloin meille jää viimeinen uloskäynti (turvallisimmaksi vaihtoehdoksi).
Keskipaikka on asiantuntijan mukaan parempi kuin ikkuna- tai käytäväpaikka, koska ihmiset molemmilla puolilla toimivat ikään kuin puskurina.
Hän muistuttaa, että todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on huomattavasti pienempi kuin autolla matkustaessa.
– Siitä huolimatta kiinnitämme vain vähän huomiota kuolemiin johtaviin liikenneonnettomuuksiin, mutta kun kuulemme ATR 72 -lentokoneen putoamisesta Nepalissa, se on jokaisen uutissivuston pääjuttu.
Doug Druryn kirjoituksesta kertoi Suomessa ensimmäisenä MTV Uutiset.





