Rekkoja Vuosaaren satamassa Helsingissä. / LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Suomen satamia uhkaa uusi huumetsunami

Tullin pääjohtaja varoittaa, että Länsi-Euroopan rikostilanne voi levitä meriteitse.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomesta on tullut logististen reittien ääripää entisen välietappiaseman sijaan. Vielä Ukrainan sodan aikanakin, ennen itärajan sulkemista, Suomesta itään suuntautuvasta liikenteestä jopa 95 prosenttia oli muualta Euroopasta Suomen kautta kulkevaa transitoliikennettä. Suomi oli siis solmukohta, mutta ei ole enää.

Satamaturvallisuudessa korostuu paitsi satamainfrastruktuurin turvallisuus valtiolliset toimijat huomioiden kuin myös erityisesti satamien muodostamien logististen solmukohtien turvallisuus sen estämiseksi, että satamia käytettäisiin hyväksi laittomassa toiminnassa, kirjoittaa Tullin pääjohtaja Sami Rakshit Centrum Balticumin Pullopostia-uutiskirjeessä.

— Tämä on realisoitunut hyvin nopeasti ja todella laajamittaisesti Länsi-Euroopan valtamerisatamissa. Näissä satamissa on viime vuosien ajan tehty merkittävän suuria huumausainetakavarikoita, joiden kohdalla takavarikon rahallinen intressi voi usein olla kymmeniä, jopa satoja miljoonia euroja.

Suuret takavarikot ja niihin liittyvät erittäin suuret rahalliset arvot ovat muuttaneet kansainvälistä huumausainerikollisuutta satamissakin entistä väkivaltaisemmaksi.

— Väkivallan uhka on konkreettinen paitsi viranomaisten kohdalla niin myös satamassa toimivien yritysten henkilöstön osalta, Rakshit kirjottaa.

— Valtamerisatamien kiristäessä turvallisuuttaan ja parantaessa viranomaisten toimintaedellytyksiä, paine alkaa suuntautua isoista satamista pienempiin ja pienempiin – kuin ilmapalloa puristelisi.

Ilmapallo voi siis heijastua tänne pussinperälle, Suomen satamiin. Suomessa turvallisuusviranomaisista Tulli vastaa normaaliaikoina EU:n jäsenvaltioiden keskinäisillä rajoilla turvallisuusuhkiin, koska Tulli on paitsi toimivaltainen myös ainoana paikalla valvomassa sisärajojen yli virtaavaa liikennettä.

— Sisärajojen yli saapuu – pääasiallisesti meriteitse, mutta myös Helsinki-Vantaan lentokentälle ja Tornion maarajan ylityspaikan kautta – lähes kaikki laajamittainen säännöstenvastainen liikenne ja toiminta. On kyse sitten huumeista tai savukkeista taikka mistä tahansa taloudelliset hyötyä tuovasta laittomasta toiminnasta.

Lääkkeen Sami Rakshit löytää yhteistyöstä ja rohkeudesta. Hän peräänkuuluttaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä: kaikille satamatoimijoille löytyy kyllä yhteisiä etuja ja mahdollisuuksia, mutta ne saavuttaaksemme pitää olla rohkeutta ja valmiutta heittäytyä.

— Meillä kaikilla pitää olla tavoitteena se, että olemme valmiina ja varautuneena. Valmiina ja varautuneena siihen, että huumausainereitit siirtyvät Itämerelle itään ja myös Suomen satamiin, mikä aiheuttaisi meille jälleen uuden huumetsunamin.

Samalla myös työturvallisuusriskin todennäköisyys kasvaa merkittävästi.

— Olisi vastuutonta jäädä vain odottamaan, mitä tapahtuu – siihen meillä ei ole varaa.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)