Musiikin suoratoistopalvelu Spotify investoi viime vuosien aikana aggressiivisesti podcast-valikoimansa laajentamiseen.
Yhtiö teki sopimuksia Kim Kardashianin ja Meghan Marklen kaltaisten julkisuuden hahmojen kanssa. Lähes miljardi euroa maksanut podcast-hanke sisälsi kahden studion ostamisen 270 miljoonalla eurolla. Yhdestä jaksosta maksettiin jopa 230 000 euroa.
Spotifyn riskialtis hanke on menestynyt toistaiseksi kehnosti. Wall Street Journal -lehden mukaan suurin osa ohjelmista tuottaa tappiota. Spotify on joutunut vähentämään henkilökuntaa ja ohjelmistoaan tappioiden rajaamiseksi. Tappiota kertyi yli 500 miljoonaa euroa vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana.
Podcast-alan tuottojen odotetaan kasvavan kuluvan vuoden aikana Yhdysvalloissa 25 prosentilla yli kahteen miljardiin euroon ja jatkavan voimakasta kasvua lähivuosina. Se on silti pieni osa digitaalisen mainonnan markkinoista, joiden kokonaisarvo on noin 200 miljardia euroa.
Mediakonsultti Evan Shapiro sanoo WSJ:lle, että Spotifyn tekemä riskiliike vaikuttaa suhteettoman suurelta verrattuna podcastien kokonaismarkkinoihin.
– Heiltä on tila loppumassa, Shapiro sanoo.
Spotifyn johto on vakuuttanut, että sen podcastit tulevat tuottamaan voittoa vuonna 2024.





