Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) kertoo Uudelle Suomelle aikovansa keskustella Veikkauksen kanssa yhtiön mainonnasta. Ministerin mukaan toistuvat ongelmatilanteet kertovat, että mainonnan pelisäännöt eivät ole täysin selvillä yhtiössä.
– Kun seuraavan kerran tapaamme yhtiön kanssa, on hyvä keskustella myös tästä mainonnasta. Sille, että Veikkaus mainostaa, on perusteet, mutta sen pitää olla asiallista myös viranomaisten silmissä, Sirpa Paatero sanoo US:lle.
Veikkaus veti pois viikonloppuna radioaalloilta mainoksen, jossa pelihimoiset ihmiset kyselivät terapeutilta, onko hyväksyttävää haikailla pelivoittojen perään. Terapeutti kehotti asiakkaita ”totouttamaan” ajatuksiaan raviradalla tai Veikkauksen verkkosivuilla.
Ministeri Paateron mukaan kyse ei ole niinkään yksittäisistä mainoksista, vaan taustalla vaikuttaa ”isompi juttu” eli arpajaislain uudistuksen keskeneräinen toinen vaihe.
Rahapeliyhtiöt yhdistettiin arpajaislain uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa uudeksi Veikkaukseksi, ja toisessa vaiheessa on tarkoitus valmistella muutoksia yhtiön toimintaa koskeviin säädöksiin.
– Kun Veikkaus yhtenä yhtiönä perustettiin kolme vuotta sitten, edellytettiin, että pikaisella aikataululla on tehtävä arpajaislain kakkosvaihe, jossa muun muassa nämä mainosasiat ja kaikki uudet pelit tulevat käytäväksi läpi, jotta saataisiin tarkemmat pelisäännöt, Paatero sanoo.
– Tietenkin olisi aina parempi, että pelisäännöt olisivat etukäteen riittävän selvät, ja siihen toivon, että saadaan nämä uudistukset tehtyä.





