AKT on antanut lisäksi lakkovaroituksen keskiviikkona 15.2. kaikissa Suomen satamissa alkavasta lakosta.
– Jo ahtausalan ylityökielto voi saada ulkomaankaupan logistisen ketjun vaikeuksiin nopeasti. Toivomme, että AKT toimisi vastuullisesti, jotta talouden taantuma ei syvenisi, Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru sanoo.
Satamaoperaattorit arvioi, että AKT:n ahtausalalle ilmoittama ylityökielto alkaa nopeasti vaikeuttaa satamien toimintaa.
Mutrun mukaan ylitöiden teettäminen on ahtausalalla välttämätöntä, koska työehtosopimuksen sallimat työaikajärjestelmät ovat niin jäykät, että töitä ei saada hoidettua normaalivuorojen puitteissa.
– Satamaoperointiyritykset joutuvat turvautumaan ylitöiden teettämiseen etenkin viikonloppuisin. Ylityökielto alkaa hidastaa ahtaustoimintaa satamissa tulevasta viikonlopusta alkaen, Mutru sanoo tiedotteessa.
Mitä pidempään ylityökielto kestää, sitä ruuhkautuneemmiksi satamat tulevat.
– Jos laivojen lastaaminen ja purkaminen alkavat viivästyä niin, että satamiin pääsee syntymään sumaa, alkaa tilanne olla ulkomaankaupan kannalta vakava. Suomen kilpailukyky ei kaipaa logistiikan epävarmuudesta aiheutuvaa ylimääräistä mainehaittaa, Mutru korostaa.
Mutru muistuttaa, että satamaoperointi on Suomen kilpailukyvyn ja ulkomaankaupan ytimessä. Suomen ulkomaankaupasta 90 prosenttia kulkee satamien kautta, ja päivittäin ulkomaankaupassa liikkuu satoja miljoonia euroja.
Satamaoperaattorit ry ja AKT ovat neuvotelleet uusista työehdoista joulukuun alkupuolelta asti. Satamaoperaattorit ry tavoittelee työehtoneuvotteluissa kilpailukyvyn sekä toimintaedellytysten säilyttämistä. Mutrun mukaan se tarkoittaa, että Satamaoperaattorit ry ei voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden määrittelemää linjaa.