Puhelinmyyntiä halutaan suitsia tiukemmin – ”häiritsevää ja painostavaa”

Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajaliitto jättivät ministeriön mietintöön eriävän mielipiteen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttaja-asiamies on vuosia esittänyt puhelinmyyntisääntelyn tiukentamista kuluttajille aiheutuvien merkittävien haittojen vuoksi. Sama tavoite on nostettu myös hallitusohjelmaan.

Puhelinmyyntiä koskevaa lakiesitystä valmistellut oikeusministeriön työryhmä ei mietinnössään ehdota puhelinmyyntiin tiukennuksia. Siksi työryhmään osallistunut kuluttaja-asiamies Katri Väänänen jätti mietintöön eriävän mielipiteen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV katsoo, että puhelinmyynnin ongelmista ja kuluttajien kokemuksista on olemassa kiistatonta tutkimusnäyttöä, mutta työryhmämietinnössä ei ole annettu sille riittävää painoarvoa.

KKV:n vuonna 2020 toteuttama laaja puhelinmyyntiä koskeva tutkimushanke osoittaa selvästi, että puhelinmyynnin sääntelylle on paitsi selvä tarve, myös kuluttajien vahva tuki.

– Mielestämme kuluttajien ääni ei tällä hetkellä tule kuuluviin riittävän hyvin. Tiedämme, että valtaosa toivoo tiukempia rajoituksia, koska puhelinmyynti koetaan häiritseväksi ja painostavaksi. Nyt on vihdoin aika saada lainsäädäntö toimivammaksi, sanoo Väänänen.

Koska osa oikeusministeriön työryhmän jäsenistä pitää puhelinmyyntiä koskevien säännösten tiukentamista perusteltuna, työryhmä on esityksen jatkovalmistelua varten laatinut säännösehdotuksen, jonka mukaan puhelinmyynnissä otettaisiin käyttöön kirjallinen vahvistus.

Kuluttaja-asiamies kannattaa kirjallisen vahvistuksen käyttöönottoa, sillä se parantaisi kuluttajan mahdollisuuksia tehdä tietoisia ostopäätöksiä. Myös se, että sopimus ei synny välittömästi puhelinkeskustelun aikana, parantaa erityisesti niiden kuluttajien asemaa, joiden kyky ymmärtää sopimuksen sisältö puhelun aikana on heikentynyt esimerkiksi iän, sairauden tai puutteellisen kielitaidon takia.

Vahvemmin ongelmia ehkäisevä vaihtoehto olisi kuitenkin niin sanottu opt in -malli, jossa puhelinmyynti olisi sallittu vain niille kuluttajille, jotka ovat antaneet siihen etukäteen luvan. KKV:n tekemässä kyselyssä 81 prosenttia kuluttajista kannatti tätä mallia.

Toimiva vaihtoehto voisi myös olla puhelinmyyntinumeroihin liitettävä etuliite, jonka perusteella kuluttaja tunnistaisi soittajan puhelinmyyjäksi jo ennen puheluun vastaamista ja voisi varautua myyntitilanteeseen nykyistä paremmin.

Kuluttajaliitto samoilla linjoilla

Kuluttajaliiton mukaan häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia.

– On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä, painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Myös Kuluttajaliitto jätti mietintöön eriävän mielipiteen.

Beurling-Pomoell toteaa, että työryhmän mietinnössä esitetty lopputulos on selkeästi vastoin hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan: ”Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”.

– Emme näe, että työryhmässä olisi esitetty riittävän vakuuttavasti, miksi hallitusohjelmakirjauksesta tulisi luopua täysin puhelinmyynnin osalta, hän ihmettelee.

– Kuluttajien edustajana vetoamme oikeusministeri Anna-Maja Henrikssoniin (r.), jotta sääntelyesityksen virkamiesvalmistelussa kuluttajannäkökulmaa vahvistetaan tuntuvasti ja hallitusohjelman hengen mukaisesti, sanoo Beurling-Pomoell.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)