Opettajat TS:ssä: Yleis- ja erityisluokkien sulauttaminen syynä Pisa-tulosten laskuun

Turkulaiset erityisopettajat pitävät erityisopetuksen sulauttamista yleisluokkiin ongelmallisena.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Turun Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteen erityisluokan opettajat Mikko Knuuti ja Juha Sundqvist arvioivat Turun Sanomissa, että Suomen laskeneiden Pisa-tulosten taustalla voi olla osittain yleisopetus- ja erityisopetusluokkien sulauttaminen yhdeksi yhtenäiseksi kouluksi.

Opettajien mukaan erityistä tukea tarvitsevat oppilaat eivät inkluusion myötä ole saaneet riittävästi tukea ja toisaalta muiden oppilaiden opiskelu kärsii, kun opettajien huomio kohdistuu vaativiin oppilaisiin.

– Kymmenessä vuodessa suomalaisessa koulumaailmassa ei ole tapahtunut muuta merkittävää muutosta. Pitäisikö nyt sanoa ääneen se, että inkluusio saattaisi heijastella myös Pisa-tuloksiin? Julkisuudessa ei puhuta lainkaan inkluusiosta tai erityistukea tarvitsevien oppilaiden ongelmista, puhutaan vain digiloikista. Mutta jos luokan työrauha on huono, ei tapahdu oppimistakaan, joten totta kai tulokset laskevat, Knuuti huomauttaa.

Mikaelin koulun Mäntymäen toimipisteessä koulua käyvät oppilaat, joiden koulunkäynti ei syystä tai toisesta onnistunut edellisessä koulussa. Knuutin ja Sundqvistin mukaan moni oppilaista on saanut parempia tuloksia siirryttyään Mäntymäkeen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)