Verkkouutiset

Istanbul, Sevastopol ja Venäjän valtionyhtiön UMK:n nimiin rekisteröity Port Kavkaz Mustanmeren alueella. /GooleMaps

Näin Venäjän ”pimeät laivat” vievät varastettua viljaa pakotteiden ohi

Ukrainalta varastettu vilja päätyy markkinoille Turkin kautta.

Verkkouutiset on aiemmin kertonut, että Venäjä vie ukrainalaisilta viemäänsä viljaa Turkiin ja väittää sen olevan venäläistä. Turkin ulkoministeri Mevlüt Çavuşoğlu on väittänyt, ettei tästä todisteita ole, koska papereissa lukee viljan olevan venäläistä.

Venäläisiin elintarvikkeisiin ei kohdistu pakotteita ja venäläisillä papereilla voidaan väittää mitä vain. Ne vain tarjoavat oikeudellisen kehyksen toiminnalle.

Financial Times on tutkinut venäläistä rahtialusta Fjodor, jonka paperit väittävät aluksen lastatun pienessä venäläissatamassa Port Kavkazissa, joka sijaitsee Venäjän puolella Kertšin salmea vastapäätä Krimiä. Satelliittikuvat kuitenkin osoittavat, että alus lastattiin Sevastopolissa, venäläisten vuodesta 2014 asti miehittämällä Krimillä.

Alus saapui Istanbulin eteläpuolelle Marmaranmeren rannalla sijaitsevaan Bandırman satamaan. Fjodor toimitti 9000 tonnia maissia Yayla Agrolle, joka on Turkin johtavia palkokasvien, viljan ja riisin kauppiaita.

Ylipäätään miehitetyltä Krimiltä saapuvien rahtialusten vastaanottaminen on monille tahoille laitonta. Sevastopolin viljaterminaalien rekisteröidyt omistajat ovat Yhdysvaltain pakotelistalla, koska ne toimivat Venäjän valtionvarustamoyhtiön Universalnaja Morskaja Kompanijan alaisuudessa. Lisäksi Ukrainan syyttäjälaitos voi nostaa syytteet, jos sillä on mahdollisuus.

Jo ennen Venäjän suurhyökkäystä Ukrainaan Turkki, Libya ja Syyria ovat olleet ainoita maita, jotka ottivat vastaan viljakuljetuksia miehitetyltä Krimiltä.

Krimin kautta on käynnissä massiivinen ukrainalaisilta varastetun kansallisvarallisuuden salakuljetus, eikä sen mahdollistamiseen tarvita muuta kuin paperityön väärentäminen.

Ukrainalaisaktivistien mukaan touko- ja kesäkuussa 2022 viljakuljetusten määrä on lisääntynyt huomattavasti kansainvälisesti sanktioidusta Sevastopolin satamasta. Samaan aikaan vienti-ilmoitusten mukaan pienen Port Kavkazin sataman satokauden ulkopuolinen ulkomaanvienti on kasvanut runsaasti. Satamasta vietiin ennen 11 prosenttia Venäjän viljasta, nyt 28 prosenttia.

Fjodorin lastin vastaanottanut Yayla sanoo, että sen vastaanottama lasti oli rahtiasiakirjojen mukaan Venäjältä tuotua elintarvikeraaka-ainetta, johon eivät pakotteet kohdistu. Myös turkkilaisviranomaiset vetoavat virallisiin venäläisiin rahtiasiakirjoihin, kun ukrainalaiset ovat pyytäneet kiinnittämään huomiota venäläisaluksiin.

Myös eurooppalaisviranomaiset sanovat, että kun varastettu ukrainalainen vilja vielä sekoitetaan venäläiseen, on sen alkuperän varmistaminen erittäin vaikeaa. Kyse on härskistä varastetun viljan tuomisesta markkinoille, vaikka sen laiton lähde ja alkuperä ovat valokuvin dokumentoituja, huomauttaa FT:n haastattelema rahtiasiantuntija Matthew Wright Kpler-yhtiöstä.

Asiantuntijoiden mukaan Krimin tapaus osoittaa sen, kuinka vaikea on estää viljan ja muun varastetun omaisuuden salakuljettaminen Ukrainasta. Mahdollisesti myös muiden venäläisten raaka-aineiden, kuten hiilen ja teräksen vientikiellon valvominen Mustallamerellä on vaikeaa.

Lisäksi väärennetyillä papereilla liikkuvat alukset käyttävät menetelmiä, jotka on suunniteltu pakotteiden kiertämiseen. Kansainvälisen oikeuden mukaan laivoissa tulee olla transponderi, jonka automaattisesti ilmoittaa aluksen sijainnin ja reitin sekä muut alukset ja satamat, paitsi äärimmäisen poikkeuksellisissa tilanteissa.

Sen sijaan FT:n tutkimista tapauksista selviää, että venäläisalukset kytkivät transponderinsa pois päältä lähestyessään Krimiä. Ne liikkuvat ”pimeinä”. Joissain tapauksissa alus piti transponderia päällä Port Kavkazin kohdalla ennen tai jälkeen Krimillä käynnin pyrkien näin harhaanjohtamaan jäljitystä.

Venäjä on ilmoittanut aikovansa avata miehittämänsä Ukrainan satamat, kuten Berdjanskin ja Mariupolin. Venäläiset aikovat nyt soveltaa varastamansa viljan suhteen oppimia konstejaan Mariupolista varastettuun teräkseen.

 

 

 

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta , ,
MAINOS