Kyselyssä tiedusteltiin päätoimittajilta mediakentän keskeisiä tulevaisuudenkysymyksiä, muun muassa sisältöjen maksullisuudesta, mediamainonnan kasvusta ja sosiaalisen median roolista.
Päätoimittajat uskovat mediamainonnan osuuden joko pysyvän nykytasolla tai jopa vähentyvän. Sosiaalisen median kasvuun he eivät enää usko.
Kyselyyn vastanneiden 11 päätoimittajan näkemys sisältöjen maksullisuudesta on selkeä. Kahdeksan päätoimittajaa yhdestätoista uskoo, että tulevaisuudessa yleisö maksaa entistä enemmän mediasisällöstä.
Maksumuurin oli jo ottanut käyttöön neljä vastannutta. Kuusi päätoimittaja ilmoitti lehden aikovan siirtyä maksumuuriin käyttöön seuraavan viiden vuoden aikana.
Kyselyyn vastanneista kahdeksan uskoo mediamainonnan osuuden pysyvän entisellä tasolla tai jopa aavistuksen vähenevän. Maksumuurien käyttö voi olla tarpeen, mikäli päätoimittajien visiot mediamainonnasta toteutuvat.
Sosiaalisen median osalta päätoimittajat uskovat, että nyt eletään sen kulta-aikakautta. He eivät usko sosiaalisen median enää kasvavan tulevaisuudessa.
Päätoimittajat kertovat olevansa itse aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Seitsemän yhdestätoista sanoi käyttävänsä Twitteriä ja Facebookia päivittäin. Uutisia he eivät kuitenkaan sosiaalisesta mediasta etsi, täsmentävät päätoimittajat.





