Mika Lintilä torppaa päästökiintiöt: Ei toteuttamiskelpoista

Valtiovarainministeri luonnehtii mielenkiintoiseksi ajattelutapaa, jolla polttoaineen hinta nostetaan niin korkealle, ettei siihen ole kaikilla varaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) ei kannata päästölupajärjestelmää, jota Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liski työryhmineen esittää.

Valtiovarainministeri luonnehtii mielenkiintoiseksi ajattelutapaa, jolla polttoaineen hinta nostetaan niin korkeaksi, ettei siihen ole kaikilla varaa. Lintilän mukaan sellainen ei sovi hänen arvomaailmaansa.

– Sellainen, että polttoaineen hinta nostetaan niin korkeaksi, että se (polttoaine) jää ostamatta sen hinnan vuoksi, ei ole oikeudenmukaista sosiaalisesti eikä alueellisesti, valtiovarainministeri Mika Lintilä toteaa.

Professorin Matti Liskin työryhmä on hahmotellut ”matokuurin”, jolla hallituksen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä onnistuisi tehokkaasti ja mahdollisimman halvalla.

Työryhmän mukaan valtion pitäisi asettaa liikenteen hiilidioksidipäästöille vuotuinen yläraja eli kiintiö, joka pienenisi tasaisesti vuotta 2030 kohti. Fossiilisen bensan ja dieselin myynti siis vähenisi vuodesta toiseen niin, että päästöt puolittuisivat 2030 mennessä.

Liskin mukaan on selvää, että bensan hinta kallistuisi, mutta päästöluvalle voitaisiin asettaa katto ja polttoaineen hintaa voitaisiin hyvittää pienituloisille esimerkiksi tulonsiirroilla tai verotuksella.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä toteaa, että jos Suomessa halutaan pitää linjakas, yhtäläinen verotus, niin silloin on hyvin vaikea lähteä verotuksellisesti kompensoimaan polttoaineen hintoja haja-asutusalueilla.

Tutkijoiden selvitys mappi Ö:hön?

Lintilä mukaan keskustelussa unohtuu nyt, että polttoaineverotuksessa on jo mukana erittäin vahva ympäristöohjaus.

– Siellä on komponentti, joka ohjaa puhtaampiin polttoaineisiin ja siihen nähden ei tässä ihan huonolla olla tälläkään hetkellä.

Liskin työryhmän selvitys on liikenne- ja viestintäministeriön tilaama. Lintilä sanoo, ettei hän tiedä, joutaako tutkijoiden selvitys mappi Ö:hön.

– Kyllä sitä varmaan voi tutkia ja katsoa, mutta ei se poliittisesti ole toteuttamiskelpoinen.

Lintilä ei halua ottaa vielä kantaa, minkälaisin keinoin liikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä.

– Annetaan nyt työryhmän, joka meillä valtiovarainministeriössä on, tehdä työnsä päätökseen ja katsotaan, mitä sieltä tulee.

Poimintoja videosisällöistämme

Valtiovarainministeriö on asettanut elokuun lopussa työryhmän, jonka tehtävänä on liikenteen verotuksen kehittämistä pitkällä aikavälillä.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) ei halunnut kommentoida edellisen hallituksen tilaamaa selvitystä, johon hän ei ole ehtinyt perehtyä.

Marinin mukaan lähipäivinä nimettävä työryhmä, jonka tehtävänä on laatia tiekartta fossiilittomaan liikenteeseen, arvioi myös Liskin työryhmän selvitystä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)