MaRa: Matkailu- ja ravintola-alan yritysten kannattavuutta parannettava

Elinkeinojärjestö MaRan mukaan Suomessa toimivat matkailu- ja ravintola-alan yritykset ovat tiukassa kilpailutilanteessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa julkaisi tänään tavoitteensa vuoden 2019 hallitusohjelmaneuvotteluihin. Keskeinen teema on toimialan yritysten kannattavuuden ja hintakilpailukyvyn parantaminen.

MaRan mukaan suomalaisten majoitus- ja ravintola-alan yritysten kannattavuus on EU-maiden toiseksi heikoin. Kireä verotus, korkeat henkilöstökustannukset ja jatkuvasti kasvava sääntely heikentävät alan yritysten kannattavuutta. Alkoholin anniskelun verotus on EU-maiden kireintä.

MaRan mielestä arvonlisäveroa tulee alentaa 24 prosentista 14 prosenttiin. Anniskelun verotuksen alentaminen hyödyttää laajasti toimialaa, sillä lähes kaikki toimialan yritykset anniskelevat alkoholia.

MaRa korostaa Suomessa toimivien matkailu- ja ravintola-alan yritysten olevan tiukassa kilpailutilanteessa. Toimiala kilpailee niin kotimaisista kuin ulkomaalaisista asiakkaista alalla, jossa globaali kilpailu on ankaraa. Kotimainen toimiala ei menesty hintakilpailussa suomalaisten suosikkimatkakohteiden kanssa.

MaRan mukaan heikko hintakilpailukyky onkin johtanut matkustustaseemme alijäämän rajuun kasvuun viimeisen viiden vuoden aikana. Kun alijäämä oli 813 miljoonaa euroa vuonna 2013, se on kasvanut 1,5 miljardilla eurolla 2,3 miljardiin euroon vuonna 2017, selviää tilastokeskuksen ennakkotiedosta

– Suurimpana syynä on se, että matkailu kotimaassa on niin paljon kalliimpaa verrattuna ulkomaan suosikkikohteisiin. Tämän vuoksi matkailu- ja ravintola-alan hintakilpailukykyä tulee parantaa. Lisääntyvä kotimaan matkailu tuo työpaikkoja ja tuloja muillekin toimialoille, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi tiedotteessa.

Saavutettavuus on matkailualan elinehto. Julkisessa keskustelussa aika ajoin olevat auton käytön kilometripohjainen maksu ja ruuhkamaksu heikentäisivät MaRan mukaan merkittävästi toimialan kilpailukykyä.

Esimerkiksi Lapissa lomailevista suomalaisista yli 90 prosenttia tekee matkan autolla. Ruuhkamaksut heikentäisivät MaRan mukaan kaupunkien keskustojen vetovoimaa.

Koulujen kesälomien siirtäminen kahdella viikolla toisi TEM:n selvityksen mukaan matkailualalle noin 220 miljoonan euron lisätulot. Jos lomat siirrettäisiin alkamaan juhannukselta ja päättymään elokuun lopussa, myönteiset vaikutukset olisivat vielä suuremmat.

Tällä olisi MaRan mukaan merkittävä vaikutus etenkin kesäkaupunkien, kuten Savonlinnan, Hangon ja Naantalin talouteen. Lomien siirto voidaan tehdä niin, etteivät opiskelu ja opiskelijat kärsi siitä.

MaRan mielestä nyt pitäisi ryhtyä nopeasti tekemään kattava selvitys lomien siirron vaikutuksista opiskeluun ja laajasti yhteiskuntaan.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)