Liikenneturvan kysely paljastaa, että lähes joka viides suomalainen kokee turvavälin arvioinnin hankalaksi. Lisäksi yli neljä viidestä autoilijasta kokee, että iso osa kuljettajita ei osaa pitää riittävää turvaväliä.
Omaa toimintaa arvioidessaan 42 prosenttia kuljettajista kertoo, että jättää aina riittävän turvavälin edellä ajavaan maantiellä ajaessaan. Puolet kuljettajista kertoo tekevänsä näin usein.
– Monesti etäisyyttä edellä ajavaan yliarvioidaan. Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava. Lähellä perässä ajava tekee kuitenkin suurinta hallaa itselleen:peräänajoja tapahtuu liikenteessä edelleen harva se päivä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo toteaa.
Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta. Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus: 80 km/h nopeudella ajettaessa 80 metriä.
Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia. Tämä ohje pätee silloin, kun keli on hyvä.
– Märällä tai liukkaalla tienpinnalla turvavälin on oltava pidempi, koska liukkaus pidentää jarrutusmatkaa huomattavasti. Liukkaan kelin lisäksi turvavälin merkitys korostuu myös silloin, kun näkyvyys on huono. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän ajonopeus tempoilee ja liikenteeseen syntyy ns. haitariliikettä. Kunnon välein jono etenee jouheasti ilman nykimistä, liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi sanoo.
Liikenneturva selvitti suomalaisten turvaväliasenteita kyselytutkimuksella marras-joulukuussa 2019. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneita oli 1000, joista autoilevia oli 79 prosenttia.





