Iran väittää sulkeneensa Hormuzinsalmen

Iran kertoo ottaneensa meriväylän jälleen hallintaansa.
Iran väitti lauantaina sulkeneensa Hormuzinsalmen jälleen. AFP / LEHTIKUVA / GIUSEPPE CACACE
Iran väitti lauantaina sulkeneensa Hormuzinsalmen jälleen. AFP / LEHTIKUVA / GIUSEPPE CACACE

Iran sanoo sulkeneensa jälleen Hormuzinsalmen, uutisoi BBC. Iranin vallankumouskaarti on iranilaisen valtionmedian mukaan ilmoittanut salmen hallinnan palautuvan ”aikaisempaan tilaansa” vastauksena Yhdysvaltojen saarrolle.

Iranilaisiin satamiin kohdistuva saarto on Iranin mukaan ”merirosvoutta”.

Tilanne salmella on toistaiseksi kuitenkin epäselvä. Sekä Iran että Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ilmoittivat salmen perjantaina maailmankaupan kannalta keskeisen meriväylän olevan Israelin ja Libanonin välisen tulitaukosopimuksen jälkeen auki.

Iran on kuitenkin uhannut sulkea salmen uudelleen, jos Yhdysvallat jatkaa maanantaina alkanutta saartoaan. Trump on vakuuttanut saarron pysyvän voimassa.

MarineTrafficin mukaan Hormuzinsalmella on lauantaina havaittu meriliikennettä, BBC kertoo.

Libanonin tilanne nousi Sveitsissä käytyjen neuvottelujen keskiöön.
Yhdysvallat on halukas muuttamaan perusteellisesti suhteensa Iraniin.
Iranin presidentin mukaan maa ei halua atomipommia.
Mainos