Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén on jättänyt kirjallisen kysymyksen lapsille sopimattomien, erotiikkatuotteita käsittelevien radiomainosten esittämisestä.
– Erotiikkatuotteiden mainonnan yleistyminen radiokanavilla on johtanut siihen, että lasten ja nuorten vanhemmat eivät aina voi omilla toimillaan estää lapsia kuulemasta erotiikkatuotteiden mainoksia, Sirén toteaa kysymyksen perusteluissa.
– Monissa julkisissa tiloissa ja kaupoissa soitetaan suosittuja radiokanavia, joiden mainostajiin erotiikkavälineitä myyvät nettikaupat kuuluvat.
Hän huomauttaa, että aiheesta on pyydetty viime vuosien aikana useita lausuntoja mainonnan eettiseltä neuvostolta. Sen sääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava hyvän tavan mukaista, minkä lisäksi se ei saa sisältää lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti vahingoittavaa aineistoa.
– Suomi on sitoutunut YK:n lapsen oikeuksia koskevaan sopimukseen, jossa yhtenä tavoitteena on suojella lasta sellaisilta sisällöiltä, jotka ovat hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden sopimattomia, Sirén sanoo.
Erotiikkatuotteiden mainonnassa olisi myös otettava huomioon niiden esitysaika ja -paikka.
– Mainonnan eettinen neuvosto on katsonut lausunnoissaan lapsille sopimattoman verkkosivuston mainostamisen ennen klo 21:tä hyvän tavan vastaiseksi erityisesti siksi, että mainoksessa on ollut lapsia kiinnostavia elementtejä, kuten vaikkapa mainittuna sana ”lelu”, Sirén toteaa.
– Useasti toistetut viestit voivat houkutella lapsia erotiikkatuotteita myyvien yritysten verkkosivustoille, joiden sisältö ei ole lapsille sopivaa. Lisääntyvän digitaalisuuden myötä yhä pienemmillä lapsilla on käytössään älypuhelimia tai muita laitteita, joilla verkkosivustoilla vierailu on mahdollista.
Sirénin mukaan on huolestuttavaa, että eettisen neuvoston tekemät suositukset on jätetty huomioimatta sen toimialueeseen kuuluvalla alalla. Hän kehottaa hallitusta varmistamaan, että yritykset saataisiin noudattamaan mainontaa koskevia pelisääntöjä nykyistä laajemmin.





