Vaikka kuluttaja saa maksutilanteen jälkeen kortin takaisin, sen tiedot on voitu kaapata. Helposti ja viattoman tuntuisesti se tapahtuu esimerkiksi ulkomailla ja vaikkapa ravintolassa. Tarjoilija tuo laskun, asiakas antaa kortin ja tarjoilija poistuu kassalle tekemään veloitusta. Tuossa yhteydessä kortista saadaan asiakkaan henkilötiedot, kortin numero ja sen arvokoodi eli kolminumeroinen CVV-koodi (Card Verification Value).
Tukholman poliisin petostutkintayksikössä työskentelevä Anders Olofsson kirjoittaa Facebookissa nykyään teippaavansa oman korttinsa CVV-koodin ohuella, läpinäkymättömällä teipillä.
– Huijarin on vaikea poistaa teippiä. Jos niin on tehty, havaitsen sen kyllä, hän kertoo.
Kun CVV-koodi on kätketty, asiattomien on vaikea päästä käsiksi kortin tietoihin. Se estää tietojen lukemisen myös web-kameralla tai optisella skannerilla esimerkiksi pankkiautomaatilla.
– Jos koodi on teipattu piiloon, sitä ei voi kuvata. Oma neuvoni kuitenkin on, että CVV-koodin voi raaputtaa kokonaan pois. Muistiin se kannattaa silti kirjoittaa, korttiyritys West Internationalin toimitusjohtaja Sten Karlsson sanoo Aftonbladetissa.
Jos CVV-koodi on teipattu piiloon tai raaputettu pois, kortin kanssa voi tietysti tulla ongelmia, varsinkin ulkomailla.
– Myyjä voi toki reagoida siihen, että korttia on peukaloitu, mutta sen riskin voi mielestäni ottaa, Karlsson sanoo.
Karlsson kehottaa myös asiakkaita olemaan koskaan luovuttamatta korttiaan pois. Näin ei pitäisi hänen mielestään tehdä edes ravintolassa.
– Useimmilla ravintoloilla on uusin kortinlukutekniikka, jossa asiakas itse käyttää korttiaan, hän muistuttaa.





