Verkkouutiset

Liikennettä lumisateessa Klaukkalassa 10. joulukuuta 2022. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Maanteiden kunnosta voi ilmoittaa kahta väylää pitkin

Ilmoitukset välittyvät eteenpäin entistä nopeammin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomessa maanteiden kunnosta voi ilmoittaa kahta väylää pitkin: Liikenteen asiakaspalvelu ottaa vastaan valtaosan eri maanteiden kuntoon liittyvistä tienkäyttäjän ilmoituksista ja Tienkäyttäjän linja vastaa, kun kyseessä on akuutti vaaraa aiheuttava asia.

Fintrafficin mukaan tienkäyttäjän tekemät ilmoitukset maanteiden kunnosta ovat erittäin tärkeässä roolissa eri poikkeustilanteissa maanteiden kunnossapidon mahdollisimman nopean reagoinnin ja oikean kohdentamisen takia. Viime vuonna teiden kunnossapitoon liittyviä ilmoituksia ja havaintoja välitettiin urakoitsijoille yli 100 000 kappaletta.

– Viime vuonna ilmoituksia otettiin vastaan enenevässä määrin Liikenteen asiakaspalvelun sähköisen Palauteväylän kautta, jonne palautetta voi antaa ympärivuorokautisesti. Reilusta sadastatuhannesta maanteiden hoitourakoitsijoille välitetystä viestistä noin kolmannes jätettiin Palauteväylän kautta, kertoo Liikenteen asiakaspalvelun asiakaspalvelupäällikkö Katariina Korteoja tiedotteessa.

Ilmoitukset välittyvät hoitourakoitsijalle

Palautteen antamista on viime kuukausina kehitetty eteenpäin. Nyt tietyt maanteiden kuntoon ja hoitoon liittyvät tienkäyttäjien jättämät viestit ohjautuvat Liikenteen asiakaspalvelun sähköisen Palauteväylän kautta suoraan hoitourakoitsijoille, jotka vastaavat tiestön kunnosta ja niiden hoitotoimenpiteistä.

– Jos autoilija tai muu tielläliikkuja haluaa ilmoittaa esimerkiksi maantien liukkaudesta tai auraamattomuudesta, sen voi tehdä suoraan Palauteväylään osoitteessa palautevayla.fi. Ilmoitukset välittyvät automatiikalla heti urakoitsijalle kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Soittoa ei siis tarvita, sillä Palauteväylässä voi kohdistaa palautteen suoraan kartalle, josta voi myös seurata oman ilmoituksensa tilaa, Katariina Korteoja sanoo.

– Palauteväylästä voi lisäksi katsoa onko aiheesta jo jätetty jonkun muun toimesta palautetta.

Liikenteen asiakaspalvelun sähköisen Palauteväylän ja perinteisen puhelinneuvonnan lisäksi Liikenteen asiakaspalvelussa työskentelee virtuaalinen asiakasneuvoja Tempo. Palauteväylässä on lisäksi paljon erilaisia artikkeleita ja valmiita vastauksia eniten valtion väylien käyttäjiä askarruttaviin kysymyksiin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)