Posti kertoo keskeyttävänsä OmaPosti-sovelluksessa toukokuussa käyttöön otetun maksutavan käyttämisen, yritys kertoo tiedotteessa.
OmaPosti-palvelun laskunmaksupalvelussa käytetään kumppanina norjalaista Neonomicsia. Postin tiedotteen mukaan Neonomicsilla on EU:n maksupalveludirektiivin PSD2 mukainen toimilupa, jota Finanssivalvonta valvoo ja toiminta on PSD2:n mukaista.
Uusi palvelu aiheutti kohun, sillä se vaatii pääsyä käyttäjän tilitietoihin. Tapauksen johdosta Posti on saanut viime päivinä lukuisia yhteydenottoja siihen liittyen, mitä tietoja asiakkaan luvalla kerätään laskun maksua varten.
– Ymmärrämme asiakkaidemme huolen laskun maksua varten kerättäviin tietoihin liittyen. Olemme päättäneet keskeyttää palvelun lisäselvitysten ajaksi. Käymme läpi pankkitililtä maksamiseen liittyviä käytäntöjä, muun muassa valtuutuksen laajuutta ja kestoa sekä maksamiseen liittyvää asiakasviestintää yhdessä kumppanimme sekä pankkien kanssa, sanoo Postin liiketoimintajohtaja Salla Ketola tiedotteessa.
Uusi maksutapa on herättänyt huolta muun muassa siksi, että sen pelätään käyttävän asiakkaiden tilitietoja muuhun liiketoimintaansa. Neonomics on ilmoittanut käyttävänsä vain välttämättömiä tietoja kuten maksajan nimi, tilinumero ja summa. Yhtiö vakuuttaa keräävänsä tietoja PSD2:n mukaisesti asiakkaan luvalla määräajaksi ja ainoastaan laskun maksua varten.
OmaPostissa laskuja voi maksaa edelleen omalla maksukortilla. Mobiiliapplikaatiossa OP:n asiakkaat voivat maksaa myös Pivo-sovelluksen kautta. Lisäksi asiakkaat voivat maksaa OmaPostiin vastaanotetut laskut oman verkkopankin kautta laskun tiedot kopioimalla.
LUE MYÖS:
Postin maksupalvelu vaatii 90 päivän pääsyä kaikkiin tilitietoihin (VU 10.8.2022)