Verkkouutiset

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen Verkkouutisten kuntavaalidebatissa. TUUKKA YLÖNEN

Antti Kurvinen: Hallitusohjelman kirjaus ruuhkamaksuista vanhentunut

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja kertoo keskustan suhtautuvan erittäin kriittisesti ruuhkamaksuihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mielestä hallitusohjelman kirjausta ruuhkamaksujen käyttöönotosta pitäisi arvioida uudelleen.

Hallitusohjelmassa on sovittu, että ”säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton”.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen lähetti viikonloppuna tiedotteen, että hänen mielestään ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita.

– Me puolueena suhtaudumme erittäin kriittisesti ruuhkamaksuihin, mutta joudun hallituksen soturina varmasti toteamaan, että se hallitusohjelmassa on ja hallitusohjelmaa kuuluu noudattaa ja varmasti asian osalta jotakin valmisteluja täytyy tehdä, Antti Kurvinen sanoo Verkkouutisten kuntavaalidebatissa.

Lainvalmistelua ruuhkamaksuista ei ole vielä käynnistetty. Valmistelu kuuluu valtiovarainministeriölle.

– Varmasti lainsäädäntö olisi sellainen, että se koskisi lähinnä pääkaupunkiseutua. En usko, että Oulussa tai Kuopiossa tai Tampereellakaan niille olisi tarvetta Kauhavasta puhumattakaan, Kauhavalta kotoisin oleva Kurvinen toteaa.

Kurvisen käsityksen mukaan lain säätäminen mahdollistaisi kaupunkiseuduille ruuhkamaksujen keräämisen, jos kunnat niin päättävät. Lain säätämisen jälkeen pallo siirtyisi esimerkiksi Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle Kai Mykkäselle (kok.).

– Mutta kyllä sen kanssa täytyy nyt aika kriittinen olla ja miettiä koronan jälkeisessä maailmassa, onko se (kirjaus) vielä ajankohtainen. Esimerkiksi etätyön ja monipaikkaisuuden lisääntyminen tulee entisestään vähentämään ruuhkapaineita pääkaupunkiseudulla, Kurvinen lisää.

Kurvisen mielestä liikenteen päästövähennyskaavailuissa ongelmana on se, että niissä ei ole riittävästi huomioitu etätyön vaikutusta. Kurvisen mukaan liikenteen päästöt vähenisivät kolmanneksella, jos miljoona suomalaista tekisi puolet työviikosta etänä.

– Jos me edistämme etätyötä, silloin minusta täytyy arvioida, onko tällainen ruuhkamaksuhomma edes tätä päivää, Kurvinen sanoo.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”Juttu jatkuu videon jälkeen” i_icon_fontawesome=”fas fa-arrow-circle-down” i_color=”mulled_wine” i_size=”sm” add_icon=”true”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row_content”][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/ZolKIC4gMLw” align=”center” css_animation=”fadeInUpBig” css=”.vc_custom_1621357689401{margin-top: 20px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1621357697757{margin-top: 20px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Myös Kai Mykkänen vastustaa ruuhkamaksuja

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen kertoo kääntyneensä yhä enemmän ruuhkamaksuja vastaan. Mykkänen toteaa, että liikenteen sähköistyminen alkaa olla 10-15 vuoden päästä ”taputeltu juttu”.

– Lähes kaikki uudet automallit ovat sähköautoja ja kun päästötaso autoilusta pienenee, minusta se vie perustelun näin massiiviselta yritykseltä ohjata hinnoittelulla liikennettä, Mykkänen perustelee.

Mykkäsen mielestä Helsingin alueella ei tarvita erillistä ruuhkamaksujärjestelmää ruuhkien tasaamiseen, kuten Los Angelesissa tai Pariisissa.

– Pidetään huolta joukkoliikenteestä ja pyöräilyn edellytyksistä, että täällä pääsee liikkumaan muullakin tavoin. Silloin myöskin autotiet ovat sujuvampia, kun siellä ei ihan kaikki ole, Mykkänen sanoo.

Hän toteaa, että ruuhkamaksut vaikuttaisivat myös Helsingissä työskentelevien porvoolaisten ja lohjalaisten asiointiin.

Katso yllä olevasta Verkkouutisten kuntavaalidebatista, miten polttoaineveron korotukset tyrmäävä Kurvinen verottaisi liikennettä tulevaisuudessa. Mykkänen puolestaan kysyy, onko perustetta kerätä autoilijoilta nykyistä määrää veroja, kun liikenne muuttuu vähäpäästöisemmäksi.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1620157656772{margin-top: 20px !important;}”][vc_column][vc_separator border_width=”10″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Kuntavaalidebatin tulevat jaksot” font_container=”tag:h2|font_size:36|text_align:left|line_height:1.1″ google_fonts=”font_family:Fugaz%20One%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1620157810271{padding-top: 5px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #eaeaea !important;}”]KESKIVIIKKONA 26.5. | Juhana Vartiainen (kok.) – Anni Sinnemäki (vihr.)[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1621357864932{padding-top: 5px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #eaeaea !important;}”]KESKIVIIKKONA 2.6. | Antti Häkkänen (kok.) – Leena Meri (ps.)[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)