Verkkouutiset

Ruotsin huonon koulumenestyksen syy: ”Muut maat huijaavat”

Ruotsin koululaitoksen huono menestys kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa ei piakkoin julkistettavan selvityksen mukaan olekaan Ruotsin syy. Dagens Nyheterin mukaan muut maat ovat manipuloineet vastauksiaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Jos väite pitää paikkansa, kyseessä on hyvin vakava asia, opetusneuvos Anita Wester kouluhallituksesta sanoo lehdelle.

Ruotsissa on harmiteltu jo pitkään sitä, että maan koululaitoksella menee koko ajan heikommin. Osaamistaso on nyt OECD-maiden keskiarvon alapuolella. Samaan aikaan koulun kyky tukea taustaltaan heikompia oppilaita on heikentynyt. Tulokset ilmenevät OECD:n Pisa-tutkimuksesta.

DN on nyt kuitenkin saanut käsiinsä tutkimuksen Can we trust survey data? The case of Pisa, joka julkistetaan piakkoin. Siinä kaksi tutkijaa väittää, että useat maat ovat manipuloineet vastauksiaan kyselyyn ja kyseenalaistaa Pisa-tutkimuksen tulokset.

Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan useissa maissa on vastausmalli, joka sai tutkijat ymmälleen. Kyseessä on osio, jossa osanottajamaiden kouluviranomaiset lähettävät kyselyn summittaisesti valituille rehtoreille. Heidän vastauksiaan käytetään lasten taitojen mittaamiseen tietyissä yhteyksissä, esimerkiksi tasa-arvossa, opettajatiheydessä tai opetuksen muodoissa.

Tutkimukseen sisältyy 184 kysymystä alakysymykset mukaan lukien. Kysymysten lukumäärän ja vastausvaihtoehtojen vuoksi tilastollisesti pidetään mahdottomana, että kaksi rehtoria vastaisi samalla tavalla.

– Silti samoja vastauksia tulee useissa maissa kuten Sloveniassa, Italiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, pian julkistettavassa tutkimuksessa väitetään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)