Verkkouutiset

Yrittäjä ei suostunut turhana pitämäänsä käyntiin pankin konttorissa – pankki sulki tilin

Espoolaisyrittäjä katsoo pankin sulkeneen hänen yhtiönsä tilin erikoisista syistä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Espoolainen tilitoimiston pitäjä kertoo nettisivuillaan selanneensa tiistaina firmalle kertynyttä avaamatonta postia. Joukossa oli kirje, joka oli näyttänyt Nordean mainoskirjeeltä. Se ei ollutkaan mainoskirje.

Yrittäjän nettisivuilleen kirjeestä laittaman kuvan mukaan Nordea lähetti kyseisen kirjeen joulukuussa otsikolla ”Yrityksenne perustiedot on saatava päivitettyä 15.3.2015 mennessä”. Nordea ilmoitti, että muuten tilin ”käyttöä tullaan rajoittamaan”.

Yrittäjän mailattua keskiviikkona Nordealle sieltä ilmoitettiin, että tilille on asetettu 16.3.2015 täydellinen sulku.

”Tunnistamiseen liittyvät tiedot tulee olla riittävät ja annettu pankille jotta voimme katsoa jatkotoimenpiteitä tilin sulun poistamiseksi”, Nordeasta ilmoitettiin.

– Nordea on siis päättänyt kaapata yritykseni kassavarat panttivangiksi niin, ettei tilitoimistoni pysty enää maksamaan laskujani. Onneksi pystyn lainaamaan (yritykselle) rahaa niin, että se selviää velvoitteistaan joka tapauksessa. Mutta jonkun muun yrittäjän firma menisi vastaavassa tilanteessa nurin, yrittäjä kirjoittaa.

Hän toteaa olevansa joka tapauksessa ongelmissa, koska pian tulee kyselyjä, miksi siirrot yhtiön tilille eivät onnistu.

”Soitin kilpailijoille”

Yrittäjä kertoo pankin tunnistaneen hänet 20 vuotta sitten ja viimeksi viisi vuotta sitten. Hän kirjoittaa, että oli kieltäytynyt enää menemästä pankin ”konttorille kuuntelemaan joutavia myyntipuheita”.

”Jos ehdotuksesi eivät tuota firmalleni vähintään tuhatta euroa vuodessa, miksi ihmeessä haaskaisimme aikaamme tapaamisiin?”, hän kertoi lokakuussa todenneensa Nordean yhteyshenkilön tapaamispyyntöihin.

Tuolloin yrittäjä myös kertoi, että Nordea oli alkanut vaatia lisätietoja yhtiöstä. Yrittäjä kertoo ilmoittaneensa myös ”äänekkäästi”, ettei aio tavata nordealaisia.

Pankin edustaja oli todennut puhelimessa, että ”finanssivalvonta ottaa Nordealta toimiluvan, jos määräyksiä ei noudateta”.

– Jos Nordea kaipaa tietoja firmani maksuliikenteestä, eikö kaikki oleellinen selviä heidän omista järjestelmistään, yrittäjä ihmettelee nyt.

– En oikein ymmärrä, mitä hyötyä siitä olisi, että kävisin pankin konttorilla kuulusteltavana. Mitä todistusvoimaa höpinöilläni muka olisi missään asiassa? Jos taas kamreerit kaipaavat tarinoita firmastani, eivätkö he osaa lukea niitä (firman) verkkosivuilta, hän kysyy.

– Soitin jo parille Nordean kilpailijalle ja kerroin tilanteen. Molemmat toivottivat kaltaiseni talousrikollisen tervetulleiksi.

Nordea on juuri kertonut sivuillaan velvoitteista tunnistaa ja tuntea asiakkaat. Finanssialan keskusliitto on kertonut asiasta näin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)