Alkoholin kulutuksen ohjaaminen ravintoloihin edellyttää ravintola-anniskelun hintakilpailukyvyn parantamista.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut (MaRa) vaatii arvonlisäveron alentamista 14 prosenttiin. Arvonlisäveron alentaminen laskisi ravintoloissa myytävien alkoholiannosten hintoja, millä olisi positiivinen vaikutus ravintolapalvelujen kysyntään ja työllisyyteen.
Arvonlisäveron alennus maksaisi 120–130 miljoonaa euroa.
– Dynaamisten vaikutusten jälkeen verotulojen menetys olisi noin 80 miljoonaa euroa. Toisaalta jos hallitus ei alenna arvonlisäveroa, anniskelusta saatavat verotulot vähenevät vaalikauden loppuun mennessä 60 miljoonalla eurolla ja työllisyys heikkenee merkittävästi, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan (kesk.) pohjaesitys lainsäädännön uudistamiseksi ja hallituspuolueiden eilen saavuttama yhteisymmärrys eivät paranna anniskelun hintakilpailukykyä suhteessa vähittäismyyntiin ja matkustajatuontiin.
MaRa kiittää hallitusta siitä, että anniskelun vanhentunutta lainsäädäntöä puretaan ja ravintoloille annetaan oikeus enintään 5,5 prosentin vahvuisten alkoholijuomien ulosmyyntiin.
– Saavutettu yhteisymmärrys ei kuitenkaan puutu anniskelun suurimpaan ongelmaan: anniskellun alkoholin hintaero ei pienene suhteessa vähittäismyytyyn eikä matkustajien Virosta tuomaan alkoholiin. Päinvastoin se kasvaa, MaRa toteaa.
Kaupan liitto arvioi, että vahvempien oluiden ja lonkeron hinnat tulevat laskemaan selvästi Alkon hintoihin verrattuna.
Anniskelu on ylivoimainen työllistäjä ja verotulojen tuoja. Vaikka anniskelun osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 10 prosenttia, ravintoloissa on 63 prosenttia alkoholielinkeinojen työpaikoista.
Kauppojen kasvava vahvojen oluiden ja lonkeron myynti ei korvaa anniskelun myynnin laskusta aiheutuvia verotulojen ja työpaikkojen menetystä.