Amerikkalainen Forbes on julkaissut yhden ensimmäisistä ulkomaisista arvioista, joka käsittelee ”kunnianhimoista ja kauan odotettua Jolla-puhelinta”.
”Näyttää siltä että laite on lanseerattu kauan ennen kuin se on valmis”, Forbesin Sharif Sakr kirjoittaa.
Arvio perustaa usean toimittajan kokemuksiin, kun he saivat tutustua laitteeseen muutaman tunnin ajan kirjoituspäivän aamuna.
Forbesin mukaan Jollan muotoilu ja perusspeksit vaikuttivat olevan kunnossa, ”joka ei ole pieni saavutus millekään start-upille”. ”Ohjelmien kömpelö rajapinta” ei kuitenkaan vaikuttanut ja joku oli sanonut puhelimen olevan rikki.
Forbesin mukaan ongelma on siinä, että MeeGon varaan tehty ohjelmisto ei vaikuta luontevalta. Käyttäjä ei tiedä, mitä kohtaa ruudulla hänen oikein pitää sormellaan pyyhkäistä.
”Kaksi Engadgetin kollegaani on käyttänyt viimeiset viisi viimeistä tuntia yrittäessään saada selvää perustavista toiminnoista kuten numeron valinnasta tai valokuvan jakamisesta. He ovat tulleet johtopäätökseen, että puhelin epäonnistuu isoissa tavoitteissaan: ’Se haluaa olla intuitiivinen… mutta päätyy mysteeriksi ja joskus sekavaksi'”, Sakr kirjoittaa.
Engadgetin pidättyvä esittelyjuttu otsikolla ”Lähikuvassa Jolla-puhelin: hyviä aikomuksia, huono toimitus” löytyy tästä linkistä.
Forbes toteaa Jollan mahdollisuuksien selvästi olevan päivityksissä ja hardwaressa, kuten näppäimistön tuomisessa laitteeseen. ”Nyt on kuitenkin selvää, että Jollan puhelimen viat ovat syvemmällä kuin vain muutamissa bugeissa”.
”Tällaisena Jolla Oy:n ensimmäiset kaupat nostalgisille Nokia-kannattajille ovat tiettävästi tuoneet takaisin vain pienen osuuden sijoitetuista miljoonista euroista, joten yhtiön henkiin jääminen voi riippua siitä, onko sillä tarpeeksi käteistä jatkaa tuotekehitystä ja oppia virheistään, vaikka välittömät kaupat jäävät vähäisiksi”, Forbesin Sakr päättää.





