Valtiontalouden tarkastusviraston toteaa tarkastuskertomuksessaan, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tilanne ei kaikilta osin ole yhdenmukainen kantaväestön oppilaisiin nähden.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä 15 vuoden iässä on viraston mukaan selvästi heikompaa kuin kantaväestön osaaminen.
Erot osaamisessa eivät katoa, vaikka tärkeimmät taustatekijät kuten sukupuoli, luokka-aste, sosioekonominen tausta, kotikieli ja maahantuloikä vakioitaisiin.
Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien osalta tilanne paranee selvästi, mutta toisen sukupolven osalta ero matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä vastaa keskimäärin vuoden opintoja.
Vertailussa läntisen Euroopan maiden kanssa erot maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön välillä olivat Suomessa suurimmat.
Virasto toteaa, että kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa tällainen ero osaamisessa tulkitaan pääasiallisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaiseksi kohteluksi.
Lisäksi tarkastushavaintojen perusteella osaamistaso vaihtelee paljon sen mukaan, mistä maasta oppilas tai oppilaan vanhemmat ovat lähtöisin.
Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla oli kuitenkin kantaväestöä myönteisempi käsitys koulusta. He kokivat ainoastaan koulun työskentelyilmapiirin heikommaksi kuin kantaväestön oppilaat.
Kielen ja muun oppimisen tuen riittävyys varmistettava
Tarkastusvirasto suosittaa, että opetus- ja kulttuuriministeriö varmistaisi toisen sukupolven maahanmuuttajien tarvitseman kielen ja muun oppimisen tuen riittävyyden.
Erityisesti viraston mielestä pitäisi huolehtia siitä, että heidän osaamisensa ja valmiutensa jatko-opintoihin olisivat samanlaisia kantaväestön oppilaisiin nähden.
Opetus- ja kulttuuriministeriön olisi viraston mukaan selvitettävä, pitäisikö osaamiseltaan selvästi heikommille maahanmuuttajaryhmille suunnata lisätukea integraation ja jatko-opintovalmiuksien varmistamiseksi.
Ministeriön pitäisi myös selvittää, miksi maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamistasoerot kantaväestön oppilaisiin nähden ovat keskimäärin suurempia kuin Pohjoismaissa ja monissa Pohjois-Euroopan maissa.
Tarkastusvirasto haluaa opetus- ja kulttuuriministeriön lisäksi kiinnittävän huomiota siihen, onko maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden arviointi samanlaista ja vastaako se heidän osaamistaan.





