Kansanedustaja Sanna Lauslahden mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) valmistelemaan uuteen liikenneverkkoyhtiöjärjestelyyn liittyy vaara kustannusten kasvusta.
– Rahat teihin kerättäisiin käyttöön perustuvin maksuin ja investoijilta. Liikenneministeri on vakuuttanut, että uusia maksuja ei luoda vanhojen päälle eivätkä autoilijoiden kulut kasva, Lauslahti kirjoittaa Verkkouutisten blogissaan
Maksuilla olisi tarkoitus korvata osa nykyisistä veroista.
– Tässä mallissa uusi liikenneverkkoyhtiö myisi autoilijoita laskuttaville palvelutarjoajayhtiöille tienkäyttöpaketteja.
Sanna Lauslahti sanoo, että ehdotettuun malliin liittyy suuri riski kustannusten kasvusta. Hänen mukaansa ”autoilija uhkaa joutua maksumieheksi”.
Lauslahden mielestä tieverkkoyhtiön on oltava täysin valtion omistuksessa.
– Näin vältetään sähköverkkojen puolella tehdyt virheet. Nimittäin investoijat eivät tule mukaan, elleivät saa tuottoa sijoitetuille euroille. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että yhtiön tulee tuottaa voittoa, jotta osinkoja voisi maksaa sijoittajille. Tänä päivänä tiestöltä ei odoteta tuottoa, joten kustannus pitää sisällään vain tiehen liittyvät investoinnit ja hoitokulut, hän kirjoittaa
Tuottovaade tuo kansanedustajan mukaan mukanaan erittäin merkittävän kululisän teiden käyttäjille.
– Tästä löytyy elävä esimerkki sähkönjakeluverkkojen puolelta, jossa taataan merkittävä tuotto monopolihyödykkeen omistajille.
Toisena seikkana hän nostaa esiin kaavaillun kilometriperusteisen tienkäytön seurantajärjestelmän.
– Sitä ei voi tehdä tuosta noin vain. Autoihin tulee saada seurannan mahdollistava tekniikka. Vaikka itse laite ei maksaisi paljoakaan, asentaminen vanhaan autoon maksaa aina jonkin verran. Sen päälle tulevat lisäksi perustettavan yhtiön muun muassa tietojärjestelmäkulut, myynti ja muiden toimintojen kulut. Kuka nämä ylimääräiset kulut maksaa? Auton käyttäjä viime kädessä. Nämä kulut ovat uusia kuluja eli lisäkuluja.
Kolmantena tulevat Sanna Lauslahden mukaan päälle vielä palveluntarjoajien kulut ja katteet.
– Ne tulevat uusina kuluerinä maksettavaksi. Tästäkin meillä löytyy esimerkki sähkömarkkinoiden puolelta. Miten ne toimivat? Kilpailuttaa voi, mutta entistä kalliimpaa sähkö silti on niin jakelun kuin itse sähkön osalta, hän arvioi.
Lauslahti ei usko, että lupaus siitä, etteivät kustannukset nousisi nykyisestä, pitää kutinsa.





