Verkkouutiset

Sanomalehdet jättivät Ylen taakseen luotettavuudessa

Painettu sanomalehti on noussut Suomen luotetuimmaksi mediaksi, kertoo tuore mielipidemittaus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kaikista vastaajista 73 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä luotettavina. Seuraavina tulevat Ylen televisiokanavat 70 prosentin ja Ylen radiokanavat 64 prosentin luottamustasolla.

Ylen tv-kanavat jakoivat ykköstilan painettujen sanomalehtien kanssa viime vuonna, jolloin molempiin luotti 74 prosenttia suomalaisista.

Kolmen kärjen jälkeen luotettavimmat mediat ovat Ylen ja sanomalehtien digitaaliset palvelut.

Medioiden luotettavuusvertailussa suomalaiset eivät juurikaan pidä luotettavuutta sosiaaliseen median ominaisuutena. Vain kaksi prosenttia vastanneista liitti luotettavuuden Facebookiin, yksi prosentti Twitteriin ja nolla prosenttia Instagramiin.

– Erityisen hienoa on havaita nuorten ylivoimainen luottamus painettuja sanomalehtiä kohtaan. Kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta pitää painettuja sanomalehtiä luotettavina. Toiseksi sijoittuneita Ylen radiokanavia piti luotettavina reilu puolet tästä ikäluokasta, toteaa kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen Sanomalehtien Liitosta.

Samassa tutkimuksessa pyydettiin suomalaisia arvioimaan eri medioiden tärkeyttä uutislähteinä. Kolme uutislähteinä itselle tärkeintä mediaa olivat samat kuin luotettavimmat eli painetut sanomalehdet, Ylen televisiokanavat ja Ylen radiokanavat.

Neljänneksi sijoittuivat sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut ja yksityiset televisiokanavat.

Sanomalehti tärkein media eduskuntaehdokkaan valinnassa

Painettu sanomalehti oli äänestäjille selvästi tärkein media juuri käytyjen eduskuntavaalien ehdokasvalinnan tietolähteenä.

Huhtikuun eduskuntavaaleissa äänestäneistä 51 prosenttia nimesi painetut sanomalehdet yhdeksi tärkeimmistä tietokanavistaan oman ehdokkaansa valinnassa. Toisena tulivat Ylen televisiokanavat 31 prosentin osuudella.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset seuraavat politiikan uutisia eniten painetuista sanomalehdistä ja Ylen televisiokanavilta.

Suomalaisista 59 prosenttia lukee säännöllisesti politiikan uutisia painetuista sanomalehdistä ja katsoo niitä Ylen televisiokanavilta. Kolmanneksi suosituimpia ovat sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut 39 prosentin ja neljäntenä Ylen radiokanavat 35 prosentin tasolla.

Nuorimmat ikäryhmät erottuvat politiikan uutisten seuraamisessa selvästi muusta väestöstä. 18–34-vuotiaiden keskuudessa ykköseksi nousivat sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut, joita seuraa noin joka toinen. Joka kolmas nuori seuraa politiikkaa säännöllisesti painetuista sanomalehdistä ja Facebookista.

Joka kolmas 18–24-vuotias ilmoittaa, ettei seuraa politiikan uutisia säännöllisesti mistään tiedotusvälineestä.

Luotettavimmat mediat- ja Politiikan uutisten seuranta -tutkimukset tehtiin maaliskuussa 2015 ja huhti-toukokuussa 2015 IRO Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimusten otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Kumpaankin tutkimukseen tehtiin yhteensä tuhat haastattelua. Virhemarginaali on enimmillään 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)