Verkkouutiset

”Tarkoittaisi rallien loppumista” – viranomaiselta tulossa raju vaatimus

Ely-keskus haluaa rallijärjestäjiltä kiinteän määrän mursketta takaisin teille kesät talvet.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) ihmettelee Ely-keskuksen kielteistä linjaa rallikisoja kohtaan.

Timo Heinonen on jättänyt eduskunnalle kirjallisen kysymyksen ”Autojen nopeuskilpailujen eli rallien järjestäjiä koskeva teiden kuntoonpanosopimus”.

Edustajan mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus eli Ely-keskus valmistelee uutta pohjaa sorateiden rallikisojen kuntoonpanosopimukselle. Se on asiakirja teiden kunnostamisesta rallikisojen jälkeen.

”Uudessa sopimuspohjassa todetaan saamani tiedon mukaan seuraavasti: ’kulutuskerrosmursketta lisätään aina vähintään kymmenen tonnia yhtä tiekilometriä kohden’. Ely-keskus haluaa siis sopimukseen kirjauksen kiinteästä määrästä kulutuskerrosmursketta, vaikka ralli ajettaisiin talvella lumisella ja jäisellä tiellä”, kysymyksessä todetaan.

”Tämä ei ole järkevää: esimerkiksi talvisin murskeen ajattaminen teille voi olla jopa haitallista. Lisäksi rallien jälkeiset korjaustarpeet eivät ole samanlaisia joka tieosuudella. Ne riippuvat tiestöstä, vuodenajasta sekä rallin kokoluokasta”.

Timo Heinosen mukaan ”järkevin toimintatapa olisi jatkaa nykyistä käytäntöä, jossa rallin järjestävä taho huolehtii korjaustöistä sekä harkinnanvaraisesti ajattaa kulutuskerrosmursketta”.

Hänen mukaansa velvoitteet nostaisivat yhden erikoiskokeen kustannuksia 3 000-5 000 euroa.

– Käytännössä tämä tarkoittaisi rallien loppumista, Heinosen kysymyksessä todetaan.

Kysymyksessä tiedustellaan ministeriltä, onko järkevää kirjata normaalin tien korjauksen lisäksi ”vielä kulutuskerrosmurskeen vähimmäismäärä sopimukseen ja siirtää alati heikkenevien teiden perusparannus rallien järjestäjille valtiolta, jolle se teiden omistajana oikeasti kuuluu”.

Heinonen ihmettelee haluttua muutosta. Nykyisin ”järjestävä taho on vastuussa tieosuuksista sekä niiden kunnostamisesta entiselleen nopeuskisojen jälkeen. Yleiset tiet tulevat jo nykyisellään rallia edeltävää parempaan kuntoon. Tämä käytäntö on ollut käytössä vuosikymmeniä, eikä sen tulkitsemisessa tai toteuttamisessa ole ollut ongelmia. Toimintatapa on myös kasvattanut ennätysmäärän maailmanmestareita”.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)