Verkkouutiset

Keskustaedustaja: Lidl on kaksinaismoralismin mestari

Keskustan kansanedustajan ja MTK:n johtokunnan jäsenen Pertti Hakasen mukaan Lidlin viimeaikaiset toimet ajavat alas kotimaista ruuantuotantoa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hänen mielestään sekä virheellinen kotimaisuudella markkinointi, että virikehäkkikanaloiden leimaaminen vastuuttomiksi ovat röyhkeitä iskuja kotimaisen ruuantuottajan vyön alle.

– Saksalainen kauppaketju Lidl on kaksinaismoralismin mestari. Ensiksi toteutetaan mittava kotimaisuutta tukeva kampanja (Urho) Kekkosen kuvineen ja siniristilippuineen päivineen. Samalla sitten lätkitäänkin ulkomailta tuotujen lihojen kylkeen ”valmistettu suomessa” –logoja, Pertti Hakanen arvostelee.

– Kotimaisuustarrat joka puolella antavat toki hyvän kuvan kauppaketjusta, mutta ne vievät kotimaisilta tuottajilta heidän tärkeimmät kilpailuetunsa, koska kuluttajien on mahdotonta vertailla tuotteita luotettavasti, Hakanen jatkaa.

Hänen mukaansa toinen esimerkki kaksilla rattailla ajamisesta on kauppaketjun päätös poistaa virikehäkkimunat valikoimistaan vastuullisempia tuotantosuuntia kannattaakseen.

– Kananmunien vastuullisuudesta puhutaan samalla, kun myydään suomalaisen lainsäädännön määrittelemien laatukriteereiden vastaisia liha- ja maitovalmisteita, kuten saparottoman porsaan lihaa.

Virikehäkkimunien leimaaminen vastuuttomaksi tuotannoksi on suuri takaisku vastikään mittavia investointeja tehneille kananmunantuottajille, Hakanen sanoo.

Hänen mukaansa se antaa täysin väärän signaalin kuluttajille virikehäkkikanaloista ja kanojen hyvinvoinnista niissä.

– Todellisuudessa 64 prosenttia suomalaisesta munantuotannosta tapahtuu virikehäkeissä, joissa eläinten hyvinvointiin on tehty suuria panostuksia sitten vuoden 2012. Lidl leimaa ilman mitään syytä tuotantosuunnan vastuuttomaksi, Hakanen paheksuu.

Hakasen mukaan kananmunat ovat Lidlin pienin huoli, kun puhutaan aidosta vastuullisuudesta.

– Tämän vuoden aikana saadut esimerkit osoittavat, että kauppaketju toimii kaikkea muuta kuin vastuullisesti suomalaisilla elintarvikemarkkinoilla. Eikö suomalainen tuottaja saa enää päättää siitä, mitä kotimaassa tuotetaan? Onko oikein ulkoistaa tällainen päätös saksalaisille sijoittajaherroille ja -rouville? Näyttäisi siltä, että Lidl vain jatkaa röyhkeää kotimaisen ruuantuotannon alasajoa, Hakanen sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)