Verkkouutiset

Ministerikollega harmittelee nyt: Anne Berner valitsi tien

Kai Mykkäsen mukaan liikenneministeri julkisti selvityksensä ennen yhteisen näkemyksen hakemista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvosteli sunnuntai-iltana Iltalehdessä hallituskumppaneiden tyrmäystä hänen vetämälleen selvitykselleen liikenneverkkoyhtiöstä.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) vastasi Bernerille Facebookissa. Mykkänen sanoo, että ”keskustelun kärjistyminen on harmillista”.

– Liikennejärjestelmän hallinnoinnissa on parannettavaa ja Bernerin tavoitteet ovat hyvät (liikenne palveluna -konseptin edistäminen, paremmat väylät, uudemmat autot). Arvostan myös Bernerin rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta reformiesitysten syvyydessä, Kai Mykkänen aloittaa.

Mykkäsen mukaan kokoomuksella on liikenneverkkoselonteossa ”vahvoja epäilyjä monien esitettyjen keinojen toimivuudesta”.

– Oheiseen ulostuloon (Berner Iltalehdessä) on pakko kommentoida, että meidän seurantavastuullisten ministereiden keskusteluissa ei ole ollut esillä esitys autoveron poistamisesta. Kaikki ymmärsivät, että LiVe-maksut kompensoidaan autoilun 7-8 miljardin euron verokertymää keventämällä, mutta kohdentuminen auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveron välillä ei ole ollut keskusteltavana.

– Sain toki torstaina julkistetun selvityksen jo tiistaina sähköpostiini. Virkamatkan takia luin sen vasta torstaina, mutta olisin toki voinut lukea heti ja olisin toki voinut ymmärtää vielä varoittaa siitä, että julkinen esitys autoveron poistosta sotkee markkinat ja vaikeuttaa jatkotyötä. LVM:llä itsellään oli kuitenkin vastuu ja myös hyvä kokemuspohja arvioida itse esityksen julkistamisen vaikutukset.

Kai Mykkäsen mukaan hänestä on selvää, että jos selvityksessä on ehdotus autoveron poistamisesta kerralla ”ei voi odottaa, että valtiovarainministeri olisi hiljaa ja antaisi autokaupan seisoa 3kk ennen johtopäätöskeskustelua puoliväliriihessä”.

– Berner valitsi tien, jossa hän julkistaa LVM:n selvityksen ja altistaa sen julkiselle keskustelulle sen sijaan, että olisi ensin yritetty hakea yhteinen näkemys. Taksilupia ym koskeneen liikennekaaren kohdalla tämä oli todennäköisesti hyvä tapa, ainakin avoimuutta korostava. Autoverotuksen historiallisen suuren muutoksen kohdalla tämä toimintatapa on hankala, kuten nyt on jälkiviisaina nähty.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)