Verkkouutiset

Tiemaksu loisi supertietokannan kaikista autolla ajoista – ”Miksi Jorma Ollila puuhastelee tätä?”

It-asiantuntija Petteri Järvinen pitää tienkäyttömaksuja pohtineen työryhmän aikeita huolestuttavina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin Sanomat uutisoi maanantaina liikenneministeriön työryhmän autoilijoille kaavailemasta tiemaksusta.

Tietokirjailija Petteri Järvinen ihmettelee Twitterissä, miksi työryhmää vetävä Jorma Ollila ”puuhastelee tällaisten kanssa”. Järvinen on jo pitkään varoitellut, että asiasta tulee ”uusi digi-tv”.

Petteri Järvisen päähuolia on, että autojen seuranta kaavaillaan tehtäväksi satelliittipohjaisella järjestelmällä. Sitä on määrä testata jo ensi vuonna 20 000 auton otannalla.

– Kuluttajanäkökulmasta on välttämätöntä, että laskun oikeellisuuden voi tarkistaa. Se merkitsee sitä, että kaikki ajot pitää tallentaa. Autoon tulevaan boksiin tätä ei tehdä, koska se on liian virhealtis ja hakkeroitavissa, Petteri Järvinen sanoo Verkkouutisille.

– Siksi en näe muuta vaihtoehtoa kuin että tämä tarkoittaa reaaliaikaista tiedonkeruuta kaikista automatkoista. Sen kerää järjestelmän ylläpitäjä. Siellä tulevat olemaan tiedot kaikista autolla ajoista. Siitä tuleekin mielenkiintoinen tietokanta.

Petteri Järvisen mukaan nyt ”tietysti luvataan, ettei niitä tietoja käytetä ikinä” ja ”maksutkin ovat vain näin vähän”.

– Se on vain markkinointipuhetta. Jos tämä kerran aloitetaan, on kaikki mahdollista.

”Alkuvaiheessa on tärkeintä saada ne gps-valvonnan mahdollistavat boksit autoihin. Siksi järjestelmästä kannattaa tehdä mahdollisimman vähän vastustusta herättävä. Kun boksit ovat paikallaan, maksutasoa on helppo nostaa ja sitä voidaan porrastaa esim. kellonajan tai kaupungin asukasluvun mukaan. Valtion mahdollisuudet tässä ovat rajattomat ja houkutus pioneeriksi ryhtymisestä käy sen vuoksi ylivoimaiseksi”, Petteri Järvinen kirjoittaa Twitterissä.

Järvinen laskeskelee, että tiemaksuehdotus vastaisi kaupungeissa 30 prosentin korotusta bensan hintaan eli reilusti yli kahden euron hintaista bensalitraa.

– Eikä tämä suinkaan estä korottamasta bensaveroa. Päinvastoin, sitä voidaan korottaa entistä enemmän, jotta autoilun kustannuksiin saadaan riittävä ero kulutuksen perusteella. Kiinteä kilometrimaksu uhkaa muuten vähentää isojen ja pienten autojen suhteellista kustannuseroa.

Järvisen mielestä työryhmän kaavailema yleinen kuuden sentin tai kolmen sentin maksu ajokilometriltä tarkoittaa ”ruuhkamaksua ilman ruuhkaa”, kun enää ei olisikaan kyse maksujen porrastuksesta ruuhkien mukaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)