VR ei halua pysähtyä täällä - menetti ainakin 80 000 matkustajaa

Aikataulusupistukset vähensivät junalippujen myyntiä Hämeenlinnassa viime vuonna yli kahden miljoonan euron arvosta.

  • LKS 20090618 : Bussia käyttäviä junamatkustajia Hämeenlinnassa 18. kesäkuuta 2009. Junaliikenne ajetaan tänään poikkeuksellisin aikatauluin Toijalan ratapihaonnettomuuden takia. Eniten ongelmia on Helsingin ja Tampereen välillä, jossa osa vuoroista korvataan lähijunilla ja linja-autoilla. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

    Moni juna ajaa nykyisin Hämeenlinnan rautatieaseman ohi.

    ()

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) ihmettelee blogissaan VR:n toimia Hämeenlinnan rautatieasemalla. Heinonen siteeraa VR:n johdon Hämeenlinnan kaupunkiuutisille kertomia numerotietoja, jotka ovat seurausta uusien junavuorojen ajamisesta kaupungin ohi pysähtymättä.

Vuotta aiemman noin 800 000 lipun sijaan Hämeenlinnassa myytiin 2016 noin 80 000 lippua vähemmän. Kansanedustaja olettaa, että myös takaisin olisi tultu junalla, jolloin kyse on jo 160 000 lipusta. Hänen mukaansa lipunmyynnin vähentyminen tarkoittaa noin 2,4 miljoonan euron tuloja.

– Aika hurjia menetyksiä VR:lle. Yksin Hämeenlinnasta menetetty nyt noin 80 000 ostettua matkaa. Turha enää valittaa että ei ole rahaa kun ei näköjään raha eli matkustajat kiinnosta. Surullista, Timo Heinonen kirjoittaa.

Myös Riihimäellä lipunmyynnin väheneminen saattaa olla hurja.

– Hämeen ongelmana on lisäksi Riihimäki ja myös sieltä VR:n vähentämät nopeiden junavuorojen pysähdykset. Riihimäen kohdalla tavoite on sama eli aiemman IC-junavuoroyhteyksien palauttaminen ja taajamajunien parantaminen työskentelyn mahdollistavalla kalustolla, kansanedustaja toteaa.

– Näiden VR:n kertomien Hämeenlinnaa koskevien faktatietojen valossa on entistä vaikeampi ymmärtää mitä VR:n johto on aikataulurukkauksia tehdessään oikein miettinyt. Samaan aikaan yhtiö valittaa, että rahaa ei ole kehittää toimintaa ja kalustoa. Mutta en yhtään ihmettelekään, että ei rahaa kassaan tule, jos eivät matkustajat kelpaa.

Kansanedustaja sanoo toistavansa kovan ja valitettavan toteamuksensa.

– Jollekin varmasti Hämeenlinnan nyt jo menetetyt 160 000 matkaa kiinnostavat ja yli kahden miljoonan euron tulot yksin tästä. Riihimäeltä kun mukaan ottaisi lisää ihmisiä, niin luulisi homman jo lyövän leiville. Eli jos VR ei halua tai pysty täyttämään sille annettua matkustajaliikenteen yksinoikeus eli monopolitehtävää on sen luovuttava siitä oma-aloitteisesti mitä pikimmin, Timo Heinonen toteaa.

– EU:n pakosta matkustajaliikenne joudutaan joka tapauksessa pian vapauttamaan ja nyt ei saa synnyttää tilannetta, että raiteilta menetetään ihmiset huonojen vuorojen ja huonon palvelun takia henkilöautojen rattiin.

VR:n kommentit asiasta löytyvät tästä avautuvasta jutusta

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.