Verkkouutiset

Miten deitti-ilmoituksissa välittyy käsitys henkilöstä?

Väitöstutkimus peilaa deitti-ilmoituksia kielitieteellisestä ja antropologisesta näkökulmasta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tomi Visakon tutkimuksen päähuomion kohteena on itsepromootioksi tai itsensä markkinoinniksi kutsuttu ilmiö eli se, miten itseä idealisoidaan suhteessa toisiin. Hän lähestyy deitti-ilmoitusten tekstilajia kulttuurisena työkaluna, jolla voidaan monin tavoin siivilöidä sosiaalista todellisuutta ja ihmistyyppejä toivottuun ja ei-toivottuun.

Visakko selvittää, millaisia inhimillisiä ominaisuuksia, arvottavia asenteita ja sosiaalisia suhteita ilmoitukset voivat välittää ja millaisten kulttuuristen uskomusten ja normien valossa niitä tulkitaan.

Tutkimus osoittaa, että deitti-ilmoitusten kirjoittamista ja tulkintaa koskevissa kulttuurisissa käsityksissä huomio keskittyy avoimesti arvottaviin ilmauksiin, esimerkiksi itsen kehumiseen ja toisten kritisoimiseen, ja näiden luotettavuuteen tai soveliaisuuteen. Usein kilpailevat käsitykset ovat varsin erisuuntaisia.

Sen sijaan monet deitti-ilmoitusten todellisuudessa yleiset ja epäsuoremmin arvottavat piirteet jäävät tyystin huomiotta. Niistä kielenkäyttäjät ovat usein vähemmän tietoisia.

– Tällaiset eri tavoin vinoutuneet kilpailevat uskomukset voivat osaltaan vaikuttaa siihen, että arvottava asennoituminen on ilmoituksissa samaan aikaan sekä odotuksenmukainen että ongelmallinen toiminto, Tomi Visakko sanoo väitöstiedotteessaan.

Jopa täysin vastakkaisia tulkintoja

Kaikki tekstien ainekset, kokonaisrakenteista oikeinkirjoitukseen, voivat tulla tulkituksi minuuden merkkeinä eli merkkeinä siitä, kuka ja millainen kirjoittaja henkilönä on, ja kuinka kirjoittajan mieli toimii.

Vaikka tällaiset tulkinnat usein hajaantuvat jopa täysin vastakkaisiin suuntiin, niitä voidaan Visakon mukaan selittää eri tulkitsijoiden suuntautumisella erilaisiin merkkeihin tai erilaisiin kulttuurisiin olettamuksiin. Sama kirjoittaja voidaan eri lähtökohdista tulkita esimerkiksi joko myönteisesti ”rennoksi” tai kielteisesti ”lapselliseksi”.

– Sosiaalista vuorovaikutusta ohjaavilla kulttuurisilla uskomuksilla, arvoilla ja ideologiolla on ilmoitusten tulkinnassa suuri merkitys, Visakko sanoo.

Eri tulkitsijat voivat lisäksi ymmärtää deitti-ilmoitusten luonteen henkilöiden välisenä kohtaamisena lähes täysin vastakkaisin tavoin. Toisille ne tarkoittavat etäisyyttä, toisille läheisyyttä. Toiset pitävät ilmoituksia luotettavina, toiset epäluotettavina.

Tutkimuksen pääaineistona on 111 suomenkielistä deitti-ilmoitusta, jotka on kerätty Deitti.net ja Match.com -verkkopalveluista vuonna 2007. Lisäksi yliopisto-opiskelijoille tehty kyselytutkimus tarjoaa esimerkkejä vaihtelevista tulkinnoista. Kolmas aineisto koostuu sellaisesta kulttuurisesta puheesta, jossa käsitellään deitti-ilmoituksia vuorovaikutuksen tyyppinä: deitti-ilmoituksia käsitteleviä opaskirjoja ja artikkeleita, verkkokeskusteluja ja ote televisio-ohjelmasta.

FM Tomi Visakon väitöskirja Self-promotion as semiotic behavior – The mediation of personhood in light of Finnish online dating advertisements.tarkastetaan perjantaina 11. syyskuuta Helsingin yliopistossa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)