Saatko nimesi Coca-Colan etikettiin – saako Muhammed?

Coca-Cola korvaa useimmissa Euroopan maissa perinteisen nimilogonsa puolen litran pulloissa tavallisimmilla etunimillä. Joissakin maissa jo alkanut kampanja jatkuu loppukesään saakka.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Esimerkiksi Ruotsissa on jo myynnissä cokista, joka ”ei olekaan Coca-Colaa”, vaan nimeltään esimerkiksi Johan, Erik, Anna tai Maria. Ruotsin kampanjassa käytössä on 150 tavallisinta etunimeä, jotka on Svenska Dagbladetin mukaan valittu tilastokeskus SCB:n julkistamalta 12-29-vuotiaiden tavallisimpien etunimien listalta.

Suomessa kampanja käynnistyy ensi viikolla. Théa Natri Coca-Cola Suomesta kertoo, että nimien valintaperuste on Suomessa ollut samanlainen, joskin Väestöliiton tilastosta poimittuna. Suomalaisissa etiketeissä vilahtelevat niin Aino ja Aleksi kuin Elina ja Elisa sekä Jaakko ja Jere tai Laura ja Villekin.

– Ellei oma nimi löydy, voi hakea etikettiä, jossa lukee rakas, kulti, muru, sisko, veli, ukki tai mummi, Natri kertoo.

– Nimet painetaan etiketteihin tästä eteenpäin elokuuhun saakka. Ruotsissa etikettejä painetaan noin 115 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti noin miljardi, Ruotsin Coca-Colan myyntipäällikkö Gustaf Wetterwik kertoo SvD:lle.

Wetterwikin mukaan jo nyt vähittäiskaupoista tulee palautetta, jonka mukaan asiakkaat etsivät omalla etunimellään varustettuja pulloja.

Wetterwik sanoo aiheeseen liittyvän mainoskampanjan ulottuvan ulkomainoksiin, elokuvateattereihin ja digitaaliseen mediaan. Hänen mukaansa yhtiössä ei pelätä, että ihmiset vieraantuisivat perinteisestä juomasta sen vuoksi, ettei pulloissa ole traditionaalista nimeä.

– Pullot ovat edelleen entisen muotoisia ja ihmiset tuntevat ne myös juuri muodosta, hän sanoo.

Vilkkaan maahanmuuton vuoksi yksi Ruotsin tavallisimmista etunimistä on Muhammed. Hän ei kuitenkaan saa nimeään etikettiin. Asialle on selityksensä:

– Coca-Cola on symbolisesti erittäin vahvasti sidoksissa Yhdysvaltoihin. Kävimme ennen kampanjan lanseeraamista sisäiset keskustelut ja olimme yhteydessä myös Ruotsin islamilaiseen yhdistykseen. Päädyimme siihen, että on vähemmän häiritsevää jättää nimi pois kuin yhdistää se tuotteeseen, joka on sidoksissa Yhdysvaltoihin.

Suomessa asiasta ei tarvinnut edes keskustella, koska Muhammed ei Natrin mukaan lukeudu tavallisimpien nimien joukkoon.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)