Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalon kirjallinen kysymys käsittelee Suomessa toimintansa aloittanutta kyytipalvelu Uberia.
– On syytä ihmetellä, voidaanko Suomeen hyväksyä nämä harmaan talouden taksit. Tähän asti Suomessa taksitoiminta on ollut luvanvaraista ja tarkkaan säädeltyä, Mikko Alatalo toteaa kysymyksessään.
Hänen mukaansa Uberin taksien verottaminen on tehty hankalaksi eikä sen kaikkiin takseihin vaadita ns. ajolupaa.
– Liikenne- ja viestintäministeriön on selvitettävä olisiko Uber kiellettävä Suomessa kokonaan, kuten monessa maassa on jo tehty, Alatalo kirjoittaa.
– Miten on ylipäätään mahdollista, että uusi kyytipalvelu voi jo maahan tullessaan ilmoittaa, ettei aio noudattaa kaikkia sääntöjä? Viranomaiset eivät voi hiljaa hyväksyä Uberia.
Alatalon mukaan ”Uberin toimintaperiaate on Suomen lainsäädännön perusteella laiton, koska sen kuljettajilla ei ole edes taksilupaa. Kaksilla säännöillä ei voida toimia. Jos laiton toiminta on mahdollista joissakin toisissa maissa, niin tarkoittaako se sitä, että meilläkin se on sallittava? Takseilla pitää Suomessa olla liikennelupa. Lisäksi kuljettajilla pitää olla ammattiajolupa”.
Kansanedustajan mukaan ”asiakkaiden kannalta on toivottavaa, että taksikyydit olisivat edullisempia, mutta villin lännen meininki ei ole oikea vastaus”.
– Uber voi nostaa ja laskea hintojaan kysynnän mukaan. Tämä voi tuoda asiakkaille suuria yllätyksiä.
Mikko Alatalo toteaa kysymyksessään myös, että ”Uberin tulo markkinoille on huolestuttavaa, kun samaan aikaan Suomessa on suunnitelmia vapauttaa kaikki esteettömät taksit lupakiintiöistä”.
– Taksialan aluekiintiöistä ja hinnoittelun säännöstelystä luopuminen osaksi keskittämispolitiikkaa on vastuutonta. Maaseudun taksiyrittäjät laittaisivat hanskat naulaan lopullisesti, vaikka maaseutu on yhä riippuvaisempi taksikyydeistä.
Varsinainen kirjallinen kysymys kuuluu ”miten Liikenne- ja viestintäministeriö sekä Valtiovarainministeriö aikovat puuttua Uberin toimintaan Suomessa, voidaanko Uber kieltää Suomessa kokonaan, kuten monissa EU-maissa on jo tehty ja ovatko taksialan aluekiintiöitä, enimmäismäärien ja hinnoittelun vapauttamista valmistelevat tahot tietoisia, mitä Ruotsin vastaavasta de-regulaatiosta on seurannut erityisesti asiakkaiden ja maaseudun kannalta?”.





