Verkkouutiset

Professori Ylelle: Aukioloaikojen vapauttaminen hyödyttää myös pieniä liikkeitä

Professorin mukaan kaupan aukioloajan vapauttaminen hyödyttäisi isoja marketteja ja tiheillä asutusalueilla olevia pienempiä myymälöitä. Kasvukeskusten ulkopuolella toimivat pienehköt erikoiskaupan liikkeet voisivat olla kovilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Pekka Mattila katsoo, että kaupan aukioloajan vapauttaminen hyödyttäisi ketjuliikkeitä, isoja marketteja ja tiheillä asutusalueilla olevia, ketjuihin kuuluvia pienempiä myymälöitä.

– Voittajia olisivat todennäköisesti liikenteen solmukohdissa ja isoimmissa kaupunkikeskustoissa olevat suhteellisen isot yksiköt, jotka pystyvät saamaan myytävän määrän ja valikoiman kautta toiminnan kannattavaksi myös sellaisina aikoina, jolloin työvoimakustannus on suurempi tai asiakasvirta vähemmän vahva kuin normaaleina huippuaikoina, Mattila sanoo Yle Uutisille.

Hallituksen esitys kaupan aukiolojen vapauttamisesta on lähtenyt lausuntokierrokselle.

Mattilan mukaan aukioloaikojen vapauttamisen yhteydessä ostaminen ei kokonaisuutena välttämättä lainkaan lisääntyisi vaan vain jakautuisi useammalle tunnille ja päivälle.

Hän katsoo, että tiheiden asumiskeskusten pienet päivittäistavaraliikkeet muodostaisivat toisen voittajaryhmän.

– Tässä kohtaa törmätään sitten nopeasti siihen, että jos samaan aikaan ei vapauteta vastaavasti esimerkiksi alkoholin myyntiä, niin se ei välttämättä olekaan pienen yksikön näkökulmasta enää järkevä aukioloaika.

Mattilan mukaan kauppojen aukioloaikojen vapauttamisen häviäjiä olisivat esimerkiksi kauppakeskusten pikkuliikkeet, joilla voisi olla vaikeuksia vastata samassa kauppakeskuksessa sijaitsevien isojen kauppojen laajentuviin aukioloaikoihin.

– Ottamatta kantaa siihen, onko tällainen vapaa markkinatalous ja pudotuspeli reilumpi ja kuluttajan kannalta edullisempi vai ei, niin pienehköt erikoiskaupan liikkeet – etenkin ne jotka toimivat kasvukeskusten ulkopuolella – olisivat todennäköisesti vielä ahtaammalla. Niillä on jo ennestään vähemmän asiakaskuntaa alueella eikä niiden ehkä olisi mahdollista pitää liikettä auki kannattavuussyistä. Tällöin heiltä menisi ohi aktiivisia myyntitunteja ja jos myynti tuntia ja neliötä kohden laskisi, voisi se ajaa ne vielä heikomman kannattavuuden tilaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)