Viime vuonna peräti 92 prosenttia veroasioista hoidettiin verkossa OmaVero-palvelussa, vain prosentti toimistolla ja loput puhelinpalvelussa, kertoo Verohallinto.
Kirjautumiset OmaVeroon lisääntyivät lähes 10 prosentilla edellisvuodesta, kun taas sekä asiakkaiden soitot puhelinpalveluun että käynnit verotoimistoissa vähenivät.
Verotoimistoissa asiointi on vähentynyt roimasti jo useamman vuoden ajan. Esimerkiksi viisi vuotta sitten verotoimistoissa asioi vuoden aikana 675 000 henkilöä, viime vuonna toimistoissa kävi vain hieman yli 210 000 asiakasta.
Verohallinnon mukaan korona-aika on nopeuttanut asioimisessa tapahtunutta muutosta, joka alkoi jo ennen pandemiaa. Koronapandemian aikana verotoimistojen aukioloaikoja on myös jonkin verran supistettu.
– Jo ennen koronaa moni asiakas oli huomannut, ettei veroasioiden hoitaminen vaadi käyntiä toimistolla. Pandemia nopeutti tätä kehitystä entisestään. Nyt valtaosa veroasioista hoidetaan OmaVerossa, joka saa asiakkailta hyvää palautetta, sanoo Verohallinnon asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki tiedotteessa.