Suomessa ajetaan keskimäärin halvoilla autoilla. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

USU: Puolet siirtäisi autoilun verotusta käyttöön perustuvaksi

Miehet kannattavat muutosta naisia enemmän.

Liki puolet suomalaisista siirtäisi autoilun verotusta ajoneuvon ostohinnasta enemmän sen käyttöön perustuvaksi, ilmenee Uutissuomalaisen USU-gallupista.

Asiasta kertoo muun muassa Keskisuomalainen.

Gallupissa kysyttiin, ”pitäisikö autoilun verotusta mielestäsi siirtää auton ostohinnasta nykyistä enemmän auton käyttöön perustuvaksi?”

Vastaajista 47 prosenttia vastasi kyllä. Kolme kymmenestä vastasi ei, loput eivät osanneet kertoa kantaansa.

Tulos ei yllätä suunnittelu- ja konsultointiyhtiö WSP Finlandin johtajaa Jorma Mäntystä. Hän työskenteli aiemmin pitkään Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professorina.

– Minusta tulos kuvaa sitä, että ihmisillä on halu saada auto edullisemmin. Olettaisin, että toisen puolen vastauksessa näkyy, ettei se hirveästi ilahduta, jos joutuu paljon ajamaan ja joutuisi maksamaan kilometreistä enemmän, Mäntynen toteaa.

Myöskään Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei ole yllättynyt.

– Tulos ei ole yllättävä, mutta kysymys kuuluu, mitä se käytön verotus olisi? Onko se ajoneuvo- vai polttoainevero vai kenties jokin uusi vero, Nieminen kysyy.

Suomessa auton hankintaverona on autovero, jota maksetaan verottomana 30 000 euron arvoisesta bensiiniautosta (päästöt 35 g/km) 5 400 euroa. Käyttöverona taas on polttoainevero, jota maksetaan samasta esimerkkiautosta kymmeneltä vuodelta 7 000 euroa.

Lisäksi autoilija maksaa ajoneuvoveroa, jota maksetaan ajasta, jona auto on liikenteessä. Sen määrä on esimerkkitapauksessa kymmenessä vuodessa 1 350 euroa.

Uutisuomalaisen Tietoykkösellä teettämään tutkimukseen vastasi tuhat täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia suuntaansa. Oheisessa liitteessä on myös jutun yhteydessä julkaistava graafi tutkimuksen tuloksista.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt