Verkkouutiset

”Trafin talvimopokokeet järjettömiä – jo nyt loukkaantumisia”

Autokouluissa ollaan järkyttyneitä uusista talvimopokokeista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin valvonnan alla toimiva Ajovarma Oy ottaa mopon käsittelykokeita vastaan myös talvella, mutta Trafi vaatii nyt talvikokeessa noudatettavan samoja tehtävä- ja nopeusvaatimuksia kuin kesällä suoritettavissa mopokokeissa.

– Esimerkiksi mopoilijan kaarreajotehtävä tehdään järjettömissä nopeuksissa tienpintaan ja keliin nähden, ilman liukkaan kelin vaikutuksen huomioimista. Tämä on ilmiselvässä ristiriidassa tieliikennelain tilannenopeuspykälän kanssa, sanoo Autokoululiitto.

Vaatimukset ovat autokoulujen mukaan aiheuttaneet jo nyt lukuisia vaaratilanteita ja jopa loukkaantumisia nuorille mopoilijoille, vaikka talvi on vasta alussa.

Autokoululiiton mukaan on hyvä asia, että mopoilijoiden käsittelytaitoja mitataan monipuolisesti ja haastavastikin. Ongelmallista on se, että Trafin uuden ohjeistuksen mukaan tehtävät on suoritettava talvella täsmälleen samojen nopeusvaatimusten mukaisesti kuin kesällä, ilman keliolosuhteiden huomioimista.

Käsittelykoe suoritetaan siten, että mopoilija ajaa erilaisiin tehtäviin tietyllä vaaditulla nopeudella, ja tutkinnon vastaanottajan tulee seistä vastassa tutkan kanssa. Tutkasta tarkistetaan, että nopeutta on varmasti ollut kilometrilleen vaadittava luku, tehtävästä riippuen esimerkiksi tarkalleen 35km/h. Sateella tai liukkaalla jopa kilometrin alitus voi aiheuttaa hylkäyksen tutkinnossa.

– On aivan eri asia ajaa kuivalla pitävällä asfaltilla kuin märällä, lumisella tai jäisellä tien pinnalla. On järjetöntä vaatia mopoilijaa ajamaan kovaa, kun järki käskee hiljentämään. Tämä on vaarallista ja vastoin kaikkia liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä oppeja, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Hän huomauttaa, että yksi tärkeimmistä opeista autokoulussa on tilannenopeus, joka on määritelty myös tieliikennelaissa.

– Kuljettajan on osattava sovittaa nopeutensa tilanteen, kuten kelin, vaatimalle tasolle. Se on hyvin yksiselitteistä – aina kun keliolosuhteet muuttuvat haastavammiksi, kuljettajan tulee hiljentää. Tämä uusi Trafin ohjeistus johtaa talvikelillä kaatumisiin ja lisäksi tällä opetetaan vääränlaista ajotyyliä ja riskinottoa, jatkaa Jokilampi.

Trafin ohjeistus ohjaa nuoria mopoilijoita ajamaan tilanteeseen nähden liian kovalla nopeudella, jopa ylinopeudella. Ajokokeessa osaamista pitäisi nimenomaan mitata luotettavasti ja turvallisesti. Autokoululiitto vaatii tilanteen korjaamista pikaisesti.

Jokilammen mukaan osa autokouluista on perunut kokeita, sillä opettajilla on itselläänkin vaikeuksia säilyttää pito tehtävien vaatimissa nopeuksissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)