Verkkouutiset

Touko Aaltoa hiillostettiin eduskunnassa – näin hän vastasi

Vihreiden asettumista junaliikenteen uudistamista vastaan ei ymmärretty hallituspuolueissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto sai ihmetteleviä kysymyksiä, kun eduskunta kävi välikysymyskeskustelua raideliikenteestä.

Kokoomuksen ryhmäpuhuja Jukka Kopra kysyi, miksi vihreät vastustavat ympäristöystävällisiä toimia.

– Miksi vastustatte sellaisia toimia, joilla on muualla Euroopassa edesautettu ympäristöystävällisen raideliikenteen kasvua? Kilpailun lisääminen on erinomainen kehityssysäys raideliikenteelle ja keino lisätä raideliikenteen käyttäjämääriä ilman massiivisia veronmaksajien tukia ja näin saavuttaa kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, Jukka Kopra totesi vihreille.

Myös pääministeri Juha Sipilä sanoi eduskunnan keskustelun jälkeen olevan mielenkiintoista nähdä vihreiden ääänestäminen keskiviikkona, kun he ovat saaneet perusteltuja vastauksia.

Debatissa keskustan Mirja Vehkaperä sanoi usean vihreiden kannattajan ihmetelleen ja hämmästelleen, miten vihreä eduskuntaryhmä voi olla välikysymyksessä mukana.

– On aika kysyä vihreiden aitoa ja oikeaa linjaa tuoreelta puheenjohtajalta, edustaja Aallolta. Mikä on teidän linjanne? Te markkinoitte omaa puoluettanne joukkoliikenneystävälliseksi, junaliikenteen edistäjiksi, ilmastonmuutoksen vastustajiksi ja joustavien uusien toimintatapojen puolustajiksi. Mutta nyt te olette laittamassa kapuloita rattaisiin sille, että uudistuksia junaliikenteeseen ei saisi tehdä, Mirja Vehkaperä sanoi.

– Mikä teidän oikea linjanne oikein on? Tämä hämmentää suuresti.

Touko Aalto ei ollut osallistumassa keskusteluun, mutta Vehkaperän mainittua Aallon tämä pääsi vastaamaan.

Vihreiden puheenjohtajan debattivastaus tuli paperia apuna käyttäen ja tarkasti puhuen.

– Kilpailun avaaminen tulee tehdä asteittain, erittäin tarkkaan ja harkitusti, ettei lopputulos ole nykytilaa huonompi. Huolet ovat aitoja, kuten edustaja (vihreiden Jyrki) Kasvi toi omassa puheessaan esiin. Kilpailun avaamisella tulee pyrkiä lisäämään raideliikenteen määrää kokonaisuudessaan. On todettava, että palvelutason parantuminen yhdistettynä hintakilpailuun on haasteellinen tavoite. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä, että miten tehokas, turvallinen, toimiva ja tasapuolinen junaliikenteen järjestelmä on saavutettavissa, Touko Aalto sanoi.

Toimivuus ja selkeys

Myöhemmässä puheenvuorossaan Touko Aalto kysyi ”miten informaatio ja lippujärjestelmien toimivuus ja selkeys varmistetaan matkustajanäkökulmasta esimerkiksi junanvaihtotilanteessa, jos rataverkolla on mahdollisesti useita toimijoita”.

– Toinen kysymys tästä raideinvestoinneista. Junamatkustamisen lisääntyminen edellyttää riittäviä, nykyistä suurempia raideinvestointeja rataverkkoon ja sen toimivuuteen, kuten tässä on jo monta kertaa todettu. Kiinnostuksen tarve raideliikenteen kasvattamiseen on juuri niillä rataosuuksilla, joihin jo nyt kohdistuu suurin rasitus ja lisäinvestointitarve.

– Eikö ensin pitäisi olla käsitys ja esitys lisäraideinvestoinneista, ja vasta sitten tehdä linjauksia, joiden edellytykset ovat nuo investoinnit, Touko Aalto sanoi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) totesi lippujärjestelmiä turvattavan usean palvelutuottajan aikana sillä, että yhteensopivuutta edellytetään koko maassa – ei vain junaoperaattorien, vaan myös linja-auton ja taksien palveluntuottajien välillä.

-Onko niin, että ensin olisi pitänyt investoida rataverkkoon ja sitten harkita kilpailun avaamista? Tämä on relevantti kysymys. Mutta meillä on tällä hetkellä ratakapasiteettia hyödyntämättä, meillä on junavuoroja vähennetty useamman vuoden aikana, meillä on harvoja pullonkauloja ja vain tiettyinä vuorokauden aikoina. Me tarvitsemme myös perusteluja tuleville investoinneillemme, Anne Berner sanoi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)